Czy naprawa laptopa może trwać 45 dni? Z kartą gwarancyjną firmy Asus jest to możliwe

0

Czas wykonania usługi gwarancyjnej zawsze zależał od producenta. Co prawda po zmianie przepisów został on już unormowany, ale tylko do pewnego stopnia.

Czas naprawy w serwisie Asus może wynieść nawet 45 dni

Zapisy w karcie gwarancyjne to dobra wola producenta, która wszystkie postanowienia musi mieć zgodnie z przepisami. Ustawodawca unormował gwarancję w kilku artykułach określając tym samym prawa klienta i obowiązki gwaranta. Jednym z przepisów jest czas naprawy urządzenia w serwisie. Jednak ten czas zależy po części od gwaranta.

Zgodnie z nowelizacją ustawy konsumenckiej, która miała miejsce 24 grudnia 2014 roku, czas naprawy urządzenia może zależeć od producenta (określenie czasu w karcie gwarancyjnej) lub od ustawodawcy, w sytuacji kiedy producent nie podał wymaganego czasu w dokumencie gwarancyjnym. W takim przypadku ustawodawca wyraźnie wskazał, że będzie to 14 dni. Właśnie dlatego większość kart gwarancyjnych posiada zapisy, mało korzystne dla konsumentów, jak chociażby firma Asus i jej zapisy gwarancyjne.

Nie da się ukryć, że jeśli chodzi od tajwańską firmę, zapis gwarancji dotyczący czasu naprawy jest w zasadzie najdłuższy na rynku. Warto dodać, że konkurencja np. Lenovo maksymalnie 30 dni na zakończenie swoich napraw. Oczywiście wszyscy producenci starają się ten czas skrócić do minimum, to jednak należy pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe. Głównym powodem wydłużenia czasu obsługi jest oczywiście brak części.

Złość pojawia się za późno

Z pewnością ponad połowa czytelników przed zakupem nie czyta kart gwarancyjnych, jak się okazuje to duży błąd. Z chwilą zakupu urządzenia w sklepie, automatycznie akceptujemy wszystkie warunki wynikające z tzw. gwarancji handlowej, czyli otrzymanej przez producenta lub gwaranta, bo może nim być również sprzedawca.

“Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji, oraz dostarczyć mu rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w § 1”

Pamiętajmy również, że w sytuacji braku zapisów o czasie naprawy ze strony producenta, przy obecnych przepisach możemy się powołać na kodeks cywilny, a dokładnie art. 580 § 2. Jednak, aby uniknąć różnych problemów zachęcam do korzystania z rękojmi, o której pisałem już na łamach naszego portalu.