Kończyłeś właśnie duży projekt do pracy, szkoły lub na uczelnię, kopiowałeś ważne pliki lub wykonywałeś inną istotną pracę, a Twój nieco wysłużony laptop w kluczowej chwili odmówił posłuszeństwa? A może niechcący zalałeś sprzęt lub spadł z biurka i uszkodziły się zawiasy bądź inne elementy obudowy? Będziesz potrzebować fachowej pomocy. Wybór serwisów jest jednak ogromny – możesz poszukać ich w swojej okolicy lub zamówić kuriera i przesłać urządzenie do firmy obsługującej klientów z całej Polski. Jak jednak trafić na dobry serwis laptopów, aby szybko oraz fachowo usunął usterkę i nie naliczył zbyt wygórowanej ceny za naprawę? Przeczytaj nasz poradnik!

Serwis autoryzowany czy niekoniecznie?

Wiele osób, którym zepsuje się sprzęt, zastanawia się, czy oddanie go do serwisu sygnowanego przez producenta nie jest najlepszym rozwiązaniem. Firmy posiadające autoryzację mają stały dostęp do oryginalnych części, a zatrudnieni w nich serwisanci biorą udział w cyklicznych szkoleniach. To sprawia, że dobrze poznają oni specyfikę nowych modeli wypuszczanych na rynek i są wstanie bardzo szybko zdiagnozować oraz usunąć w nich usterki. Jednocześnie, za  usługi w punktach autoryzowanych trzeba zapłacić dużo więcej niż w nieautoryzowanych. Czy taka inwestycja jest uzasadniona?

Z serwisów autoryzowanych należy korzystać, gdy laptop znajduje się jeszcze na gwarancji. Naprawy wykonywane są wtedy bezpłatnie (wystarczy okazać kartę gwarancyjną i dokument potwierdzający zakup). Wyjątkiem są jednak awarie i usterki powstałe z winy użytkownika. O jakie uszkodzenia chodzi? Najczęściej gwarancje nie obejmują uszkodzeń spowodowanych zalaniem laptopa oraz usterek typowo mechanicznych (np. wyrwanych portów USB, wyłamanego uchwytu napędu DVD czy zbitej matrycy). W tym przypadku użytkownik, mimo ważnej gwarancji, będzie musiał zapłacić za usługę z własnej kieszeni. Naprawy nadal należy jednak dokonać w serwisie autoryzowanym przez producenta, ponieważ tylko wtedy gwarancja nadal pozostanie ważna. Jakiekolwiek zewnętrzne ingerencje w sprzęt objęty gwarancją powodują bowiem jej automatyczną utratę.

Gdy chcesz skorzystać z naprawy pogwarancyjnej, możesz samodzielnie zdecydować, jakiemu serwisowi ją zlecisz. Jednocześnie warto pamiętać, że wcale nie musi oznaczać to niższej jakości obsługi. Takie serwisy również zapewniają doradztwo z zakresu doboru podzespołów, wymianę uszkodzonych części, zastępowanie podzespołów starszej generacji nowszymi, czyszczenie wnętrza laptopa i wybranych podzespołów oraz kompleksową diagnostykę sprzętu.

Wysoka jakość usług nie zależy jedynie od autoryzacji, dlatego nie warto już na wstępie skreślać usługodawców niesygnowanych logo poszczególnych marek. Często to właśnie w serwisach nieautoryzowanych można szybko i sprawnie naprawić laptopa, a jednocześnie nie przepłacić za usługę.

serwis laptopów

Sprawdź dokładnie zakres oferty

Ważnym krokiem w poszukiwaniach dobrego serwisu laptopów jest sprawdzenie dokładnego zakresu świadczonych usług. W ofercie powinieneś znaleźć szczegółowy opis możliwości w konkretnym serwisie, jak np. tutaj: https://www.arvika.pl/.

Najczęstszymi powodami awarii notebooków są uszkodzenia mechaniczne lub uszkodzenia konkretnych podzespołów (hardware). Kolejną przyczyną nieprawidłowego działania sprzętu są błędy oprogramowania (software).

Uszkodzenia mechaniczne zwykle wymagają:

  •   wymiany zawiasów (powodują niedomykanie się klapy),
  •   wymiany pękniętej matrycy,
  •   wymiany uszkodzonych gwiazd (m.in. portów USB),
  •   wymiany pękniętej tacki napędu DVD,
  •   osuszenia zalanych podzespołów,
  •   naprawy elementów układu chłodzenia.

W przypadku hardware zwykle serwis musi:

  •   wymienić uszkodzone podzespoły (procesor, płytę graficzną, płytę główną itp.),
  •   wymienić pamięć RAM,
  •   naprawić elementy układu zasilania,
  •   wymienić dysk twardy.

Powodem problemów z działaniem laptopa mogą być także uszkodzenia oprogramowania. Wtedy serwis może m.in.:

  •   usunąć z komputera szkodliwe oprogramowanie,
  •   przywrócić system operacyjny,
  •   zainstalować nowy system operacyjny,
  •   naprawić błędy aplikacji.

Dobry serwis laptopów powinien bez problemów poradzić sobie ze wszystkimi powyższymi usterkami. Poszczególne firmy mogą specjalizować się w naprawie sprzętu kilku producentów. Rzetelni serwisanci informują klientów, że nie naprawiają np. konkretnego modelu laptopa (raczej rzadko zdarza się, aby profesjonaliści dochodzili do sedna usterki w nieznanym sobie modelu metodą „prób i błędów”).

Dodatkowo dobre serwisy laptopów najczęściej oferują odzyskiwanie utraconych danych. Usługa ta jest bardzo ważna, gdy komputer przestaje działać podczas kończenia projektu, kopiowania istotnych plików czy pisania służbowego raportu.

Co z diagnostyką sprzętu?

Twój laptop zawiesza się, sam wyłącza lub całkowicie przestał działać, a Ty nie wiesz, co jest tego przyczyną? Właściciel sprzętu wcale nie musi wiedzieć, jak powstała awaria. To profesjonalny serwis laptopów zajmuje się diagnostyką. Podczas poszukiwań najlepszego wykonawcy, warto zwrócić uwagę na to, jak poszczególne firmy podchodzą do kwestii testowania.

Gdy zależy Ci na szybkiej naprawie i odzyskaniu laptopa potrzebnego do pracy, nauki lub rozrywki, zwróć uwagę, czy wybrany serwis dokonuje testowania sprzętu tuż po jego dostarczeniu. Niestety, zdarza się, że serwisy mające duże obłożenie pracą, przyjmują kolejne urządzenia, które długo czekają w kolejce. To wydłuża czas naprawy i sprawdzi się wyłącznie wtedy, gdy dysponujesz zapasowym komputerem. Czasami serwis może Ci także zaproponować sprzęt zastępczy na czas naprawy.

W dobrym serwisie  diagnoza awarii często jest bezpłatna. Usługodawca sprawdza wtedy uszkodzenia zgłoszone przez klienta oraz dokonuje testów działania podzespołów i systemu operacyjnego. W takich punktach płaci się wyłącznie za naprawę notebooka, ultrabooka czy netbooka. Bezpłatna diagnostyka doskonale sprawdzi się w przypadku starszych laptopów. Nie wiesz, czy naprawa nie będzie zbyt droga w porównaniu do ceny nowego urządzenia? Poszukaj serwisu, który przetestuje sprzęt i dokona bezpłatnej wyceny usługi.

naprawa laptopów

Przejrzysty cennik usług

Podczas poszukiwań serwisu laptopów zwróć uwagę na ceny zamieszczone na firmowych stronach internetowych. Najlepiej korzystać z usług firm, które mają udostępnione przejrzyste cenniki. Profesjonalne serwisy coraz częściej zamieszczają tabele z dokładnymi wycenami poszczególnych usług (koszt części oraz robocizny), informują o orientacyjnym czasie wykonania konkretnej naprawy oraz okresie gwarancji dawanej na usługę. Na stronie mogą zostać również szczegółowo opisane konkretne usterki, aby klienci mogli zorientować się, jaką awarię mogą sugerować objawy, które występują w przypadku ich laptopa.

Takie przejrzyste opisanie usług i obowiązujących cen pokazuje rzetelność oraz profesjonalne podejście konkretnego serwisu. Koszty podane w postaci widełek „od… do…” czasami mogą oznaczać, że usługa zostanie wyceniona według tej najwyższej stawki, dlatego lepiej podchodzić do nich ostrożnie.

Dokumentacja naprawy

Gdy wybierasz serwis, zwróć uwagę, czy wydaje on klientom kompletną dokumentację naprawy. W takim dokumencie powinny być wyszczególnione informacje na temat przeprowadzonych testów i wykrytych usterek (wraz ze screenami z programów diagnostycznych), wypisane wymienione części, zamieszczone zdjęcia ważnych elementów laptopa. W dokumentacji dobry serwis wskazuje również zalecenia dotyczące prawidłowego użytkowania sprzętu w celu uniknięcia uszkodzeń kluczowych podzespołów.

Gwarancja na wykonane czynności serwisowe

Dobry serwis laptopów daje gwarancję na wykonane usługi. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie będziesz musiał obawiać się, że poniesiesz koszty naprawy, a Twój sprzęt po miesiącu czy dwóch ponownie się zepsuje. Okres gwarancji jest uzależniony od prac, które zostały wykonane. W dobrych serwisach niektóre naprawy mogą być objęte nawet 2-letnią gwarancją.

Bezpieczeństwo i poufność danych

Wraz z laptopem, do serwisu powierzasz istotne informacje zapisane w plikach. Firma powinna zagwarantować prywatność i zaufanie poufności wszelkich danych. Kluczowa jest ich ochrona przed osobami trzecimi. Ważne, aby serwisanci bez zgody klienta nie usunęli lub zamienili żadnych informacji z dysku twardego. Na życzenie często może zostać wykonana również kopia zapasowa.

Sprawdź opinie o serwisie

Podczas wybierania serwisu, sprawdź od ilu lat firma działa na rynku oraz jakimi opiniami cieszą się jej usługi. Pomocne będą zarówno polecenia rodziny czy znajomych, jak i opinie zamieszczane w Social Mediach, na forach tematycznych oraz w branżowych serwisach internetowych.