Nowoczesna elektronika daje nam wiele przyjemności oraz wygodę. Niestety tam, gdzie jest skomplikowana konstrukcja są również usterki poszczególnych elementów, które zaburzają prace całego urządzenia, w tym przypadku nowoczesnych telefonów komórkowych. Czy mieliście już okazje poznać wszystkie uciążliwe wady Waszych smartfonów?
Błąd aplikacji, która się nie uruchamia
Smartfony bez aplikacji, to jak szybkie samochody bez paliwa. Te inteligentne urządzenia w dzisiejszych czasach nie służą nam już tylko i wyłącznie do wykonywania połączeń. Coraz większy dostęp do internetu nie tylko w domu, ale również i w miejscach publicznych zachęca nas do korzystania z czegoś więcej w telefonie, niż tylko zielona słuchawka i koperta wiadomości.
Niezależnie od systemu (iOS, Android, czy nawet umierający już WindowsPhone) możemy zainstalować różnego rodzaju aplikacje, które niestety często nie chcą się włączyć. Może to być usterka wynikająca z nieaktualnej wersji oprogramowania lub uszkodzenia wynikającego z wady jednego z komponentów urządzenia, z którego korzysta dana aplikacja. W celu rozwiązania takich problemów w pierwszej kolejności zalecane jest przywrócenie ustawień fabrycznych, wgranie nowego oprogramowania lub po prostu wymiana uszkodzonego komponentu np. płyty głównej.
Telefon nie czyta kart sim i pamięci
Jak często zdarza się Wam, że telefon nie czyta karty sim? W tym miejscu należy odróżnić problemy z czytaniem karty od problemów z zasięgiem, gdzie telefon pokazuje „brak karty sim” i może to potrwać kilka minut w zależności od naszego położenia. Nie możemy tego określić wadą, ponieważ bardzo często to własnie my znajdujemy się w miejscu, które określiłbym puszką faradaya (metalowa komora). Tutaj nie pomoże nawet sam operator i musimy zrozumieć ten problem.
Jeśli w dalszym ciągu po wyjściu z takiego miejsca mamy problemy z czytaniem karty sim, to najpierw powinniśmy sprawdzić, czy nasz telefon czyta inne karty (nie konieczne konkurencyjnego operatora, co może być trudne w przypadku sieci Orange). W ten sposób uda się nam wyeliminować podejrzenie, że to właśnie nasz telefon jest uszkodzony. Później nie pozostaje nam nic innego, jak tylko udać się do Salonu operatora celem wymiany wadliwej karty, która może mieć uszkodzony mikroprocesory w niej zawarte. Takie usterki zdarzają się w momencie, kiedy często zmieniamy telefonu.
Istnieje jeszcze trzecie podejrzenie, które z pewnością się nam nie spodoba w zależności od tego, czy nasz telefon jest na gwarancji czy po. Telefony nie czytające karty sim mogą mieć uszkodzenie mechaniczne pinów na czytniku czytniku karty SIM spowodowane np. mechaniczną usterką lub zawilgoceniem całego podzespołu. Takie problemy bardzo często określane są wadą wynikającą z winy użytkownika. W takim przypadku pozostaje nam już tylko i wyłącznie serwis pogwarancyjny.
W przypadku karty pamięci, mamy dokładnie to samo. Wina może leżeć albo po stronie karty pamięci lub samego czytnika, który w dzisiejszych czasach często jest gniazdem hybrydowym połączonym z kartą sim. Właśnie dlatego tak ważna jest wstępna weryfikacja, żeby móc dokładnie wykluczyć poszczególne akcesoria lub uszkodzenie elementów.
Smartfon regularnie gubi zasięg
Wada, którą możemy określić pewnego rodzaju „widmem”. Pojawia się i znika. W dużych miastach taka przypadłość nie powinna mieść miejsca, chyba, że znajdujemy się we wspomnianej wcześniej puszce faradaya lub faktycznie nasz operator w danym miejscu ma po prostu słaby zasięg. Jest to kwestia naszej obserwacji tego, jak zachowuje się smartfon w różnych miejscach. Przy problemach z zasięgiem również zaleca się weryfikacje naszej karty sim, która po prostu może być uszkodzona.
Jeśli telefon w dalszym ciągu gubi zasięg to najprawdopodobniej uszkodzony jest moduł antenowy na płycie głównej. Istnieje też podejrzenie, że uszkodzony jest wzmacniacz sygnału. Usterki te mogą wynikać z naprawdę różnych przyczyn, zalanie/zawilgocenie upadek telefonu (często antena jest wbudowana ramę telefonu).
Problemy z modułem WiFi lub Bluetooth
Nowoczesne smartfony wewnątrz są jak puzzle, po otwarciu tylnej porywy widzimy już tylko moduły poukładane w specjalne miejsca i większość usterek wynika własnie z uszkodzenia danych modułów lub też co gorsza elementów znajdujących się na płycie głównej. Bardzo często tak jest w przypadku modułów WiFi i Bluetooth.
Usterki są troszkę, jak loteria. Nie możemy przewidzieć kiedy dokładnie nam coś wysiądzie, jednakże takie drobne funkcje (WiFi lub Bluetooth) są trochę jak wygranie większej kwoty w toto-lotka. Rzadko się zdarzają, a jednak są możliwe. Przy takich uszkodzeniach niestety, ale zostaje nam już tylko wizyta w serwisie.
Samoczynne wykasowanie danych z telefonu
Jeśli zdjęcia, pliki muzyczne lub inne dane niespodziewanie „znikają” z telefonu – objawy takie świadczą o możliwości uszkodzenia pamięci telefonu, co może nastąpić w wyniku np. przegrzania lub zawilgocenia urządzenia. Oczywiście nie koniecznie tylko z naszej winy, może to być również po prostu wada, która ze względu na intensywne użytkowanie objawia się w odpowiednim czasie.
Niestety, ale tego rodzaju podzespoły, jak większość znajdują się na płycie głównej. Bardzo często silne przegrzanie się telefonu może spowodować uszkodzenie „kostki” pamięci, która przeważnie wymaga wymiany całej płyty. Czy to się często zdarza? Trudno powiedzieć, ponieważ ta wada często mylona jest również z problemami oprogramowania.
Smartfon nie chcę się włączyć, brak oznak ładowania baterii
Nie tak dawno na łamach technologicznej pisałem dokładnie co należy zrobić, kiedy nasz telefon nie chcę się włączyć. Oczywiście oprócz wstępnych diagnoz mogą pojawić się dodatkowe problemy niezależne od nas. Pamiętajmy, że usterki smartfonów możemy podzielić na te z winy klienta i wady fabryczne, które zostaną usunięte w ramach gwarancji. Częstym problemem jest ładowanie się systemu tylko do loga producenta, gdzie telefon włącza się tylko do pewnego momentu i potem już nie chce. W takim przypadku warto spróbować zaktualizować/naprawić oprogramowanie. Możemy też wykonać reset fabryczny posługując się kombinacją klawiszy.
Dlatego tak bardzo ważna jest nasza wstępna diagnoza (mówię tutaj głównie o telefonach po okresie gwarancji), która pozwoli nam wykluczyć różnego rodzaju problemy. Jeżeli po podpięciu ładowarki, telefon nie ładuje baterii lub przerywa cykl ładowania – może być to spowodowane uszkodzonym zasilaczem, przerwanym kablem, wyłamanym złączem micro USB lub uszkodzonym układem zasilania na płycie głównej, co często zdarza się w wyniku upadku, przepięcia i oczywiście zalania urządzenia. Dopiero po całkowitej weryfikacji będziemy mogli zastanawiać się co dalej – czy opłaca się nam naprawić telefon czy jednak powinniśmy kupić nowy.
Telefon grzeje się, zacina się lub samoczynnie wyłącza
Jeżeli telefon potrafi niespodziewanie zaciąć się w trakcie pracy, zawiesić lub nawet samoistnie wyłączyć – może to być związane z usterką oprogramowania lub uszkodzeniem fizycznym płyty głównej będącym wynikiem np. zalania telefonu w przeszłości. Gdy podczas używania telefonu zauważymy, że nadmiernie się nagrzewa, to powinniśmy obserwować dalej urządzenie oraz zapamiętać, co dokładnie robiliśmy w danym momencie. Takie objawy mogą być spowodowane uszkodzoną baterią lub awarią układu zasilania na płycie głównej urządzenia.
Wady urządzenia związane z przegrzewaniem się mogą być naprawdę różne. Często przyczyną takich uszkodzeń może być przegrzanie się procesora. Niestety, ale elementy na płycie też mogą się zużyć, a co najgorsze mimo faktu, że można „bawić” się w lutowanie, to nie oznacza to, że jest to opłacalne.
Awaria modułów fotograficznych /przód i tył oraz lampy
Jeśli aparaty w telefonie nie uruchamiają się lub zdjęcia mają różne nienaturalne odcienie – świadczy to o uszkodzeniu (najczęściej mechanicznym) aparatu . Sam moduł raczej sam w sobie rzadko się psuje. Niestety ponad połowa „widocznych” uszkodzeń tych modułów wynika z naszej winy poprzez upadek telefonu na ziemie, gdzie pęka nam szkiełko, które potem możemy wymienić sami lub oddać telefon do autoryzowanego serwisu na naprawę pogwarancyjną.
Skoro jesteśmy już przy aparatach fotograficznych, to warto wspomnieć o lampie aparatu, która nie chcę się uruchomić. Podzespół ściśle powiązany z modułami aparatu fotograficznego. Usterka może wynikać z uszkodzonego komponentu lub wady oprogramowania, jednak częściej są to wady komponentu.
Awaria wyświetlacza/ekranu dotykowego
W przypadku wyświetlacza możemy mieć bardzo dużo uszkodzeń wynikających z uszkodzeń mechanicznych lub wad konstrukcyjnych. Warto pamiętać już na początku, że LCD narażony jest na codzienne „pykanie” w ekran. Moduł, który częściej jest użytkowany, niestety też szybciej może się zużyć lub po prostu uszkodzić. W przypadku kiedy ekran smartfonu nie reaguje na dotyk lub nie działa poprawnie powinniśmy dokonać wymiany całego modułu LCD lub weryfikacji, czy po ostatnim upadku, w którym nasz wyświetlacz nie uległ pęknięciu, nie wypięła się taśma, która podłączona jest do płyty głównej.
Bardzo często w telefonach zdarzają się usterki „dziwnie świecących” wyświetlaczy np. zaciemnione obszary lub pionowe/poziome pasy. Takie objawy również mogą, ale też nie muszą być powiązane z silnym naciskiem na ekran lub nawet upadkiem czy też samym uszkodzeniem taśmy od wyświetlacza. W przypadku kiedy jesteśmy świadomi, że zalaliśmy nasz telefon, to bardzo często mimo faktu, że telefon wibruje podczas włączania nie wyświetla obrazu – uszkodzenie takie mogło powstać w wyniku zwarcia/spięcia na konektorze łączącego płytę główną z wyświetlaczem. Ciecz mogła również uszkodzić układ graficzny PCB.
Nie działa głośnik rozmów / głośnik muzyczny lub mikrofony
Jeżeli nie słyszysz rozmówcy dostatecznie wyraźnie, słyszysz trzaski oraz szum lub odtwarzana muzyka w telefonie nie ma zadowalającej jakości, to nasz telefon najprawdopodobniej ma uszkodzony jeden z głośników. Wielu klientów również nie szanuje swoich telefonów albo urządzenia poddane są dość trudnym warunkom naszej pracy (np. zbieranie się opiłków na buzzerze / zanieczyszczenia – zabrudzenia membrany głośników).
Nie polecam samodzielnie czyścić tych podzespołów, ponieważ najczęściej to nic nie daje, a jedynym rozwiązaniem może być po prostu wymiana uszkodzonego elementu. Jedną z ostatnich możliwości może być uszkodzenie układu audio na płycie głównej (PCB) urządzenia. Tego typu uszkodzenie może wiązać się już wymianą całego „serca” telefonu i musimy się z tym liczyć.
Nie działające mikrofony to kolejna wada, która często występuje w naszym telefonie. Niektórzy klienci mylą te usterki z problemami zasięgu, który bardzo „tnie” rozmowę z drugą osobą. W dużej mierze może to być rezultatem uszkodzenia lub zanieczyszczenia jednego z mikrofonów lub uszkodzenia układu audio na płycie głównej. Awaria, jak zawsze może wystąpić z naszej winy, ale nie jest to wyznacznik, ponieważ to też są podzespoły, które mogą ulec zużyciu.
Nie działające klawisze boczne, klawisz Home lub inne przyciski
Przyciski w urządzeniach to odwieczny problem wielu konsumentów. Głównie dlatego, że są one mechaniczne i po prostu zużywają się ze względu na ilość klików, a czasem nawet blokują. Awaria takich fizycznych przycisków często może wynikać również z upadku.
Taka usterka może być również spowodowana mechanicznym uszkodzeniem płytki klawiatury lub też zanieczyszczeniem i zawilgoceniem telefonu. Nie zależnie od tego czy mamy jeszcze wsparcie serwisu czy nie, to nie obejdzie się bez naprawy mechanicznej poprzez poprawę przycisków lub ich całkowitą wymianę.
Szybko rozładowująca się bateria
Jeżeli bateria w telefonie rozładowuje się bardzo szybko, to najprawdopodobniej należy wymienić akumulator, choć wada taka może być również związana z uszkodzeniem układu zasilania na płycie głównej. Warto dodać, że teraz coraz więcej telefonów ma konstrukcje Unibody, co będzie wymagało wizyty w serwisie w celu rozłożenia telefonu.
Warto pamiętać, że bateria to element zużywalny i to od nas zależy jak często ładujemy swojego smartfona. Z pewnością nie jest wskazane ładowanie w momencie kiedy mamy ponad kilka procent. Prawidłowo powinniśmy podłączyć telefon w momencie kiedy pojawia się nam komunikat „wołający” o podłączenie go do zasilania.
Nie działające gniazdo jack
Gniazdo, jak większość elementów w telefonie może nam odmówić współpracy. Jednak bardzo częstym powodem niedziałających słuchawek mogą być one same lub też inne nie kompatybilne z danym modelem producenta. Wielu klientów korzysta ze swoich wybranych produktów, które w znacznym stopniu mogą nam zmienić jakość muzyki.
Oprócz możliwości uszkodzenia akcesorium lub korzystania z nieprawidłowego częstym uszkodzeniem jest zabrudzenie gniazda lub zawilgocenie. Warto pamiętać, że mimo tendencji rosnącej względem smartfonów wodoodpornych, nie wszystkie telefony posiadają taką ochronę. Do zalania i uszkodzenia nie tylko gniazda jack dochodzi najczęściej wtedy, kiedy rozmawiamy przez telefon w deszczowe dni zakładając, że przecież tylko kropi. Niestety gniazdo słuchawkowe tak samo jak złącze ładowania to elementy otwierające drogę do wnętrza naszego smartfona, a my jako użytkownicy bardzo często o tym zapominamy.
To nie wszystko
Przedstawione powyżej w wielkim skrócie informacje są tylko kroplą w morzu. Pamiętajcie, że wada urządzenia może wynikać z wielu innych czynników, które nie koniecznie muszą być tak oczywiście. Bardzo często jest to też element naszej niewiedzy wynikającej np. z ustawień telefonu / zaciemnienia LCD lub czujników reagujących na światło. Urządzenia mobilne, tak samo jak samochody mają coraz więcej nowoczesnych technologii, które nie zawsze muszą być proste w obsłudze. Dlatego zanim oddacie telefon do serwisu (sprzedawcy na reklamację) upewnijcie się co dokładnie może dziać się z Waszym telefonem. Również grzebanie w smartfonie na własną rękę może się źle skończyć, w szczególności kiedy nie mamy pojęcia o takim majsterkowaniu. W razie problemów zapraszam Was do naszych poradników lub odwiedzenia wybranego przez Was w internecie serwisu pogwarancyjnego.