Jak sprawić, by nasz samochód wyglądał jak milion dolarów bez dużego nakładu pracy i pieniędzy? Poniżej prosty poradnik krok po kroku, za co zabrać się na początku i na co zwrócić szczególną uwagę podczas mycia, czy woskowania lakieru.
– Co się przyda? –
- polerka samochodowa (i przystosowane pady, gąbki)
- odrobina cienia w słoneczny dzień
- środek chemiczny polerski i wosk
- ściereczka z mikrofibry
- dostęp do wody i prądu
- 1-2 godziny czasu
Zacznij od mycia samochodu wodą, najlepiej ukryj pojazd w cieniu – nie narażaj go na mocne promienie słoneczne, spłucz porządnie, ale nie wycieraj do sucha! Używaj miększych padów/gąbek i delikatniejszych środków chemicznych do czyszczenia ciemniejszych lakierów – na nich znacznie wyraźniej widać każde zawirowanie ręką.
Jeśli posiadasz polerkę samochodową, nałóż na nią miękki, przystosowany do niej pad. Środek chemiczny aplikuj na pojedyncze elementy karoserii samochodu, używaj średnich obrotów i staraj się utrzymać jednolite tempo – unikniesz wtedy wszelkich śladów polerowania. Jeśli nie posiadasz takiego urządzenia warto się w nie wyposażyć – praca jest przyjemniejsza, a efekty bardziej satysfakcjonujące. Koszt polerki samochodowej to ok. 200 zł za tańsze, podstawowe modele – nie polecamy jednak inwestować w urządzenia za promocyjne kwoty jak 70 zł.
Przesuwaj polerką w tył i w przód do skutku – podczas polerowania kluczem jest otrzymanie odpowiedniej temperatury danego obszaru, aby lakier bezbarwny stał się ciepły w dotyku. Wyeliminujesz dzięki temu część powierzchownych zadrapań. Oceń na bieżąco postęp, jeśli widoczny jest efekt rozjaśnienia – skończ i przejdź dalej.
Zewnętrzna część gąbki polerki naturalnie obraca się z większą prędkością niż jej środek, osiąga przy tym również większe tarcie. Uważaj na skomplikowane elementy karoserii i ostrożnie obchodź się m.in. z dyszami spryskiwaczy, lusterkami, emblematami, czy innymi trudnymi powierzchniami samochodu. Po wszystkim ponownie spłucz wodą cały pojazd i doprowadź do pełnego wysuszenia.
Zastosowanie warstwy wosku pomoże ukryć wszelkie pozostałości po ruchach polerką i niedoskonałości lakieru. Nałóż nową końcówkę/gąbkę wosk oraz środek do polerowania w stosunku 3:2 i ponownie wypoleruj. Pozostaw tylko tyle mgły woskowej, by była widoczna po wyschnięciu.
Podczas schnięcia wosku możesz zająć się np. wnętrzem lub oknami. Na koniec użyj ściereczki z mikrofibry do usunięcia wosku – ręczniki kąpielowe lub inne ścierki mogą uszkodzić powierzchnię. Po wszystkim możesz przestawić samochód na bardziej oświetlone miejsce by zaobserwować różnicę. Powodzenia!