Wadliwe smartfony to bezustanne problemy klientów. Rozłąka z urządzeniem (na czas naprawy) powoduje, że często nie możemy „funkcjonować” tak, jakbyśmy tego chcieli, ponieważ na smartfonie mieliśmy wszystko co było nam potrzebne. Okazuje się, że wadliwe telefony to również problem producenta, bo czasami musi on uszczęśliwić klienta lepszym egzemplarzem.
Nie wszyscy producenci wymieniają swoje smartfony. Bardzo często oprócz takiego działania klient otrzymuje ekspertyzę upoważniającą do wymiany w miejscu zakupu. Jeśli już dojdzie do wymiany, niekiedy zdarza się, że producent nie posiada już takich samych urządzeń w swoim portfolio racząc klienta najnowszym egzemplarzem z oferty. Serwis Samsung ma z tym spore problemy, ponieważ modelowo czasami mogą trafić się niezłe perełki. Są to oczywiście koszty dla producenta, ale skoro urządzenia nie można naprawić lub po prostu już klientowi przysługuje możliwość wymiany, to nie ma innego wyjścia. Prawo i warunki gwarancji w takich kwestiach są bezlitosne.
Wymiana telefonu Samsung na nowy zdecydowanie lepszy model. Czy to możliwe?
Nie ma się co oszukiwać. W obecnych czasach wszystko jest możliwe. Braki części, problemy z dostawami mogą trafić na każdego. Przy reklamacji gwarancyjnej producent może wybrać dwie drogi: rozliczenie ze sprzedawcą lub wymiana w serwisie producenta. W każdym przypadku musimy mówić o kosztach dla gwaranta, który liczy się z taką sytuacją. O ile w przypadku rozliczenia sprzedawcy, który będzie musiał załatwić sprawę z klientem nie powinno być problemów, o tyle wymiana telefonu w serwisie producenta jest już trudnym działaniem. Chodzi oczywiście o dostępności zamienników lub tych samych modeli. Producent po pewnym czasie, z reguły do około 7 miesięcy (zależy także od modelu i popytu na sprzedaż) może już nie dysponować danym modelem. Co w takim przypadku może zrobić producent? Zakładając, że musi już dokonać wymiany telefonu Samsung możemy spodziewać się minimum wyższej generacji. Zazwyczaj są to kontynuacje modeli np. Samsung Galaxy S20 równa się model Samsung Galaxy S21. Jest to bardzo przewidywalne, ponieważ niemożliwe jest, aby za model z rodziny Galaxy S otrzymać model Galaxy M. To trochę tak, jakby za Porsche otrzymać Renault Clio.
Oczywiście obecny model do wymiany nie musi oznaczać minimum w Samsungu. Wyobraźmy sobie, że producent nie posiada już modeli Galaxy S21 i jedyną możliwością są egzemplarze z + lub wersja Ultra. Takie sytuacje mogą się zdarzyć. Co więcej, pewnie nie raz się zdarzyły i wtedy uśmiech na twarzy klienta jest murowany. Samsung liczy się z takimi sytuacjami, co wiąże się z dość „skromnym” portfolio flagowców. Tak naprawdę obecnie w Samsungu są to 3 modele (wersji FE nie liczę, ponieważ dla 2022 roku nie poznaliśmy nowego smartfona) premium. Zwróćmy również uwagę, że Samsung nie czeka pełnych 2 lat na prezentacje kolejnych modeli względem poprzedników. Obecnie premiery to niecały rok, jak to miało miejsce w przypadku serii S20 (premiera w lutym 2020 roku) oraz S21 zaprezentowane w okolicach stycznia 2021 roku. Mniej więcej w tym czasie jedne modele mimo posiadane gwarancji kończą się na stokach (stanach magazynowych) serwisu. Nie można wiecznie produkować jednego modelu.
Gwarancja 2 lata i późna wymiana urządzenia w serwisie?
Takie sytuacje jeszcze bardziej komplikują sprawę. Dotyczy to różnych urządzeń, nie tylko marki Samsung. Każde wymienione (w procesie reklamacji do producenta) urządzenie uzyskuje nową gwarancję. Nie ma się co oszukiwać, takie jest prawo i producenci wiedzą o tym. Wymiana telefonu w serwisie Samsung to nie tylko koszty, to również zobowiązanie na kolejne 2 lata. Im późniejsza wymiana telefonu, tym gorzej. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta i to bardzo.
Załóżmy, że Samsung wymienia w ramach gwarancji model S20 na ten sam po 5 miesiącach od premiery. Nowy sprzęt zyskuje nie tylko nową gwarancję. Zyskuje także wsparcie oraz dodatkową możliwość ewentualnej wymiany (jeśli będzie się kwalifikować) w późniejszym czasie, nawet na przełomie premiery s22. Nie sposób nie zauważyć, że w lipcu 2022 roku model S20 może zostać wymieniony nawet na model S22 lub wyższy. To kwestia dostępności modeli i egzemplarzy. Czy to oznacza, że Samsung Galaxy S20 może zostać wymieniony nawet na model S22 Plus? Oczywiście, że tak. To jest możliwe, musimy mieć jednak wady i sprzęt kwalifikujący się do wymiany. Zasoby modeli do wymiany często szybko się wyczerpują. Przez takie braki klienci (kompletnie nieświadomi) mogą czasami dostać interesujące prezenty w ramach „obsługi serwisowej” prowadzonej przez serwis Samsung. Pamiętajmy, że taka sama sytuacja może dotyczyć również modeli z rodziny Galaxy A lub M.