Reklamacja to jedno z najczęściej wypowiadanych słów wśród konsumentów. Wielu z nas kiedy już musi się z nią zmierzyć bardzo często popełnia błędy, które potem mogą sporo kosztować.
Przezorny zawsze ubezpieczony
Świadomość konsumentów odnośnie reklamacji z dnia na dzień staje się coraz większa. Niestety w dalszym ciągu popełniamy błędy przy jej składaniu. Na wstępie za nim wybierzemy się do sprzedawcy albo wyślemy sprzęt opcją „door to door” warto się zorientować jakie przysługują nam prawa. Dokonanie takiego wyboru nie jest trudne, bo wybieramy pomiędzy gwarancją, a nową rękojmią, która zastąpiła niezgodność towaru z umową. Wybór jest o tyle prostszy, że jedna reklamacja składana jest do producenta (gwarancja), a druga do sprzedawcy czyli rękojmia. O tym, która z nich jest korzystniejsza decyzje pozostawiam wam. Na wstępie przyjmijmy, że reklamacja składana jest właśnie na telefon. Przed oddaniem go gdziekolwiek należy dokładnie sfotografować sprzęt np. innym smartfonem.
Najczęstszym błędem jaki się nam przydarza to właśnie brak jakichkolwiek zdjęć naszego urządzenia oddanego do reklamacji. Zdjęcia nas przecież nic nie kosztują, a później możemy je umieścić na naszym dysku w komputerze. Drugą ważna kwestią jest wykonanie formularza bezpośrednio dla dalszych podmiotów prowadzących naszą reklamacje. W takim dokumencie nie musimy wypisywać czegoś nadzwyczajnego – wystarczą nasze dane, dokładny opis usterki, opis stanu wizualnego naszego urządzenia, żądanie i oczywiście dane dodatkowe adres odsyłki czy forma kontaktu.
Dlaczego to takie ważne?
Jakakolwiek dokumentacja naszego urządzenia pozwala nam na dochodzenie prawdy, opisu sprzętu jeszcze przed oddaniem go do reklamacji. Urządzenie, które reklamujemy może uleć uszkodzeniu w transporcie i ciężko tutaj będzie dokładnie wskazać, że oddaliśmy taki, a nie innych sprzęt. Nawet jeśli uda nam się wyegzekwować swoje prawa to pytanie ile czasu nam to zajmie? Z dokumentacją jest jak z posiadaniem paragonu na zakup jakiegoś przedmiotu, bądź innego produktu. Paragon nie jest obowiązkowy, ale łatwiej uzyskać swoje prawa posiadając dowód sprzedaży. Mając zdjęcia możemy wykluczy zarysowanie naszego sprzętu w serwisie producenta.
Czy serwis producenta może nam porysować telefon? Niestety, ale wszystko może się zdarzyć. Wykonanie niektórych telefonów jest naprawdę skomplikowane i rozłożenie ich na części pierwsze naprawdę może sprawić problem nawet doświadczonym inżynierom. W końcu jesteśmy ludźmi i każdy może popełnić błąd. Wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, że nie zależenie gdzie, nie zależnie komu oddajemy sprzęt na reklamacje warto wykonać proste zdjęcia, dlaczego? Unikniemy w ten sposób załatwiania kolejnych niepotrzebnych przepychanek ze sprzedawcą, czy serwisem odnośnie rysy na sprzęcie, czy uszkodzenia mechanicznego matrycy, którego nie było w momencie składania reklamacji. W trudnych przypadkach możemy, a nawet powinniśmy się udać do Rzecznika Praw Konsumentów, niestety często takie sprawy bez jasnych dowodów są bardzo czasochłonne generując nasz cenny czas. Pamiętajmy, że wybór należy do nas, wykonanie zdjęć i prostej dokumentacji to nic w porównaniu do batalii jakie trzeba stoczy przy reklamacjach na urządzenia elektryczne.
Rzecznik Konsumentów!