Zaczął się okres wakacyjny, okres urlopowy, w którym większość z nas wyjedzie na zapragnione wakacje, podczas których wykonamy bardzo dużo zdjęć – w końcu potem będzie, co wspominać. Ale po krótkim czasie zaczyna się pojawiać pytanie gdzie to wszystko przechowywać? Sprawdziliśmy dla Was usługi przechowywania plików w chmurze, prezentując kilka z nich.
Najbardziej znanym serwisem jest Microsoft OneDrive, który w podstawowej wersji oferuje tylko 5 GB, ale posiada liczne funkcje, dzięki czemu miejsce to zacznie się powiększać. Ponadto wraz z dyskiem otrzymujemy okrojony pakiet Web z aplikacjami Office. Pozytywnie zaskakuje dobrze przemyślany i intuicyjny interfejs całej usługi. Darmową przestrzeń możemy powiększyć dzięki włączeniu synchronizacji zdjęć z smartfona – zyskamy dodatkowo 15 GB. A 0,5 GB zyskamy poprzez polecenie usługi znajomemu – jednak polecić możemy maksymalnie 20 razy. Oprócz dość dużej ilości miejsca na nasze osobiste pliki pozytywnie zaskakuje integracja z systemem Windows 10. Microsoft OneDrive występuje również w płatnych planach przestrzeni tj. 7,99 zł miesięcznie za 50 GB przestrzeni, a płacąc 29,99 zł miesięcznie otrzymujemy pakiet Office 365 Personal oraz 1 TB na dane.
Usługą bardzo podobną do Onedrive jest Dysk Google i Dokumenty Google. W odróżnieniu tutaj za darmo otrzymujemy dostęp do webowych aplikacji, czy wykonywania kopii zapasowych na dowolnych urządzeniach oraz 15 GB na nasze dane. Zauważyć jednak należy, że ta darmowa alternatywa oferuje mniejszą funkcjonalność, za którą w Microsoft należy zapłacić. Za opłatą 1,99 USD miesięcznie istnieje możliwość powiększenia dysku do 100 GB, a 1 TB pojemności otrzymamy już płacąc 9,99 USD. Jednak patrząc na funkcjonalność aplikacji webowych Google plasuje się na drugim miejscu.
Najmniej opłacalną, ale za to najbezpieczniejszą usługą przechowywania w chmurze jest Dropbox. Tutaj w wersji darmowej otrzymujemy tylko 2 GB pojemności, a za polecenia wśród znajomych możemy zyskać dodatkowo do 16 GB w wersji darmowej lub do 32 GB w wersji płatnej Dropbox Pro. DropBox Pro to miesięczna opłata 9,99 euro w zamian otrzymujemy 1 TB pojemności.
Ostatnia propozycja to usługa Box, która bezpłatnie oddaje do dyspozycji użytkownikowi 10 GB pojemności, synchronizację na wielu platformach jednocześnie oraz możliwość tworzenia kopii zapasowych. Jedynym haczykiem tutaj jest maksymalny rozmiar pliku, który wynosi 250 MB. Również tutaj istnieją płatny plan miejsca na dysku tj. 8 Euro za 100 GB i maksymalny przesył pliku 5 GB.
Dla mnie najkorzystniejszym wyborem okazał się dysk Microsoft OneDrive. Synchronizacja z pocztą oraz aplikacje webowe pozwalają na przesyłanie dużych plików w możliwie krótkim czasie, a przy tym nie muszę się martwić, że coś przestanie działać. Pisząc dla technologicznej często pomysły napływają w najmniej oczekiwanym momencie zwykle wtedy, gdy nie mam przy sobie komputera wtedy wszystkie pomysły szybko umieszczam poprzez aplikacje mobilną w chmurze. Montując lub edytując film prototyp wysyłam go potencjalnym odbiorcom właśnie za pomocą OneDrive. Daje mi to możliwość pełnej kontroli oraz zastrzegania, aby nikt bez mojej zgody nie pobrał pliku na dysk twardy swojego komputera. Intuicyjny i prosty interfejs tylko pozytywnie wpływa na moją pracę z dużą ilością plików.