Inteligentna półka, czyli innowacje w handlu

Zastanawialiście się kiedyś nad tym z jakimi problemami zmaga się branża handlowa oraz sklepy spożywcze? Ciekawa jestem czy wiecie, że zgodnie z raportem Komisji Europejskiej w Polsce wyrzuca się około 9 milionów ton żywności rocznie? Dużą część tego stanowią te produkty, które przeterminowały się jeszcze w sklepach. Większość z nich mogłaby jednak trafić do klientów, gdyby nie wysokie koszty inwentaryzacji. Czy ten problem da się jakoś rozwiązać?

Wyobraźcie sobie sytuacje, w której technologia doprowadza do tego, że sklepowa półka komunikuje się z produktami, które się na niej znajdują. W jaki sposób się to odbywa? Półka wysyła zapytanie do produktu, czym jest, gdzie się znajduje i do kiedy ma datę ważności. Produkt za pomocą specjalnej naklejki szybko udziela odpowiedzi na te pytania. Brzmi dobrze prawda? Taka inteligentna półka trafiła już na pierwsze testy, które odbywają się w poznaniu. Tę innowacje w handlu zawdzięczamy firmie Surge Cloud.

Inteligentna półka Surge Cloud

Firma Surge Cloud, która stworzyła inteligentną półkę wierzy, że potencjalni klienci przekonają się do tego rozwiązania, dzięki dużym oszczędnościom. W jaki sposób pozwoli zoptymalizować koszty? Przede wszystkim inteligentna półka pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów związanych z merchandisingiem oraz inwentaryzacja. Marki nie będą musiały już zatrudniać pracowników, którzy obecnie jeżdżą po sklepach i kontrolują czy towar stoi na odpowiednim miejscu, czy nie jest odwrócony i czy nie jest potrzebna nowa dostawa. Czasami produkty znajdują się na magazynie, ale w mniejszych i średnich sklepach nie ma specjalnych pracowników, którzy zajmują się kontrolowaniem półek. Pusta półka oznacza jednak, że towar do klienta nie trafi.

Bardzo duże koszty kryją się też w nieprawidłowym zarządzaniu produktów, z krótszymi terminami ważności. W sklepach obowiązuje taka zasada, że nowy towar trafia na tył półki, a ten z krótszym terminem przesuwany jest do przodu. Metoda ta jednak nie uwzględnia tego, że klienci często w poszukiwaniu dłuższego  terminu sięgają na tył. Pracownicy w sklepie widzą, że towar znika i dokładają kolejny, ale produkty z krótkim terminem zwyczajnie na półce pozostają.

Szybka i prosta inwentaryzacja

Ilość towaru w systemie nie zawsze jest zgodna z tym co znajduje się w sklepie. Pracownicy podczas wykładania produktów na sklep skanują ich kody. Dzięki temu system pokazuje ile produktów w danej chwili znajduje się w sklepie. Za każdym razem, gdy produkt zostanie zeskanowany przy kasie stan w systemie jest aktualizowany. Nie uwzględnia on jednak towarów uszkodzonych, przestawionych przez klientów lub otwartych na miejscu. Towary te znikają z półek, ale nie przechodzą przez kasę. Wtedy właśnie potrzebna jest inwentaryzacja, która pozwala na sprawdzenie jaką realnie ilością towaru dysponuje sklep. Wiąże się to jednak z dużymi kosztami. Inteligentna półka sama zbiera informację o lokalizacji towarów oraz ich realnej ilości na półkach. Co więcej za pomocą jednego kliknięcia pozwoli na wykonanie inwentaryzacji we wszystkich sklepach.

 

Standardowe regały w sklepie mają stelaże, w które wpinane są zwykłe półki. W tym miejscu można umieścić właśnie półkę od Surge Cloud, która wyglądem nie różni się od klasycznej półki. Cała elektronika oraz anteny ukryte są w środku. To z pewnością pierwszy krok do wprowadzenia bezobsługowych sklepów, gdzie klient będzie mógł wrzucić towary do torby, a płatność dokona się sama.

Co myślicie o takim rozwiązaniu?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj