Artykuły Elektronika News

Czy po naprawie telefonu przysługuje Ci dodatkowa gwarancja?

Gwarancja różnych produktów to temat rzeka. Najczęściej kończy się ona po 2 latach od wydania dowodu zakupu. Jednak czy gwarancja może trwać dłużej niż 2 lata?
 
Zacznijmy od tego, że gwarancja to dobrowolne zobowiązanie każdego producenta. Zdarza się, że gwarancję wykonuje sprzedawca, co wynika z przepisów k.c. A skoro jesteśmy już przy polskim prawie to warto dodać, że oprócz standardowej formy gwarancji, mamy również kilka dodatkowych przepisów, które oferują nam znacznie więcej niż możemy sobie wyobrażać.

Gwarancja dłuższa niż 2 lata?

Większość producentów najczęściej oferuje w swoich kartach gwarancyjnych tylko 2 lata okresu ochronnego dla klienta. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ jest to pewnego rodzaju „standard” w Europie, którego praktycznie wszyscy producenci starają się trzymać. Jednak żadne prawo nie ogranicza koncernów przed wydłużeniem takiego wsparcia. Wie o tym doskonale firma Fritz produkująca różnego rodzaju routery czy inne urządzenia udostępniające internet. Producent chwali się aż 5 letnim wsparciem serwisowym, które w 99% opiera się głównie na wymianach sprzętu.

Art.13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

Takie elastyczne podejście do klientów ułatwia dobrowolność dokumentów gwarancyjnych. Rozbudowane wsparcie i szybkie naprawy/wymiany to dodatkowy atut, który niekiedy jest kartą przetargową podczas zakupu urządzenia. W przypadku braku określonych przepisów lub innych zapisów w karcie, są one regulowane przez lokalne prawo, które nie zawsze może się nam podobać. Niestety tak już jest i nic na to nie poradzimy. Rzadko widujemy w dzisiejszych czasach wsparcie dłuższe niż 2 lata, ale jak pokazuje powyższym przykład czasem można znaleźć perełki. Wystarczy tylko dobrze poszukać. Pamiętajcie również, że zgodnie ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży obietnice gwarancyjne mogą pojawić się nie tylko w karcie gwarancyjnej, ale również w reklamie.

Hyundai 5 lat gwarancji / fot.hyundai.pl

Świetnym przykładem takiego ogłaszania swojego okresu gwarancji w reklamie jest firma Hyundai, która w spotach reklamowych wyraźnie podkreśla, że na swoje samochody osobowe oferuje aż 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów. Jest to kolejny przykład elastyczności w podejściu gwarancyjnym oraz dobrowolnego podejścia producenta do sprawy.

Naprawy istotne i te mniej istotne

Na szczęście prawo przewidziało jeszcze jeden sposób na wydłużenie warunków gwarancji, a właściwe jej części. W trakcie trwania podstawowego okresu gwarancji w momencie kiedy nasze urządzenie zostanie wymienione to otrzymujemy nową gwarancję na produkt. Zaś w przypadku dokonania naprawy nasza gwarancja wydłużana jest o czas naprawy lub biegnie na nowo tylko na konkretną część. O co chodzi? Przepis mówiący o wydłużeniu okresu gwarancji przy naprawie wskazuje na istotną naprawę. W tym przypadku trudno domyśleć się co dokładnie autor artykułu prawnego miał na myśli. Bardzo dobrym przykładem interpretacji art.581 k.c jest opinia UOKiK-u, który dość dokładnie wyjaśnia o co dokładnie chodzi w tym przepisie.

Wydłużenie okresu gwarancji / fot.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Dla przykładu istoty naprawy możemy powiedzieć, że w momencie kiedy nasze auto nie chce się odpalić, bo padł nam silnik to mówimy tutaj o problemie wpływającym na nasze życie, brak możliwości korzystania z pojazdu. Innym przykładem byłby fakt, gdyby w tym samym samochodzie uszkodził moduł Bluetooth lub trzeszcząca klimatyzacja. Nie są to wady, które nie pozwalają nam na korzystanie z auta i wykorzystywanie go do podstawowej czynności jaką jest przemieszczanie się z punktu A do punktu B.

Art.581 § 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
§ 2. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

Podobnie jest w przypadku smartfona, gdzie nie mogą wykonać połączenia możemy powiedzieć tutaj o wadzie istotniej utrudniającej nam całkowitą pracę. Oznacza to, że w momencie wymiany np. płyty głównej w telefonie oraz wyświetlacza termin gwarancji biegnie na nowo (2 lata) dla tych konkretnych podzespołów. W przypadku awarii np. głośnika, za takie uszkodzenie po podstawowym okresie gwarancji będziemy musieli zapłacić sami. Pamiętajmy, że producent może nie zgodzić się z taką interpretacją twierdząc, że wymiana płyty i LCD nie jest jest istotnym usunięciem wady.

Odpowiedzcie sobie teraz na proste pytanie. Kto z was wiedział o takim przepisie i korzystał z niego w ciągu 2 lat reklamując do producenta ponownie wymienianą wcześniej część urządzenia?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *