Alibaba Group, znana na całym świecie chińska firma oferująca różne rodzaje usług sprzedaży za pośrednictwem portali internetowych (w tym coraz bardziej popularne AliExpress), podejmuje kolejny krok i planuje rozszerzenie działalności o branżę motoryzacyjną. Zaprojektowany został SUV o nazwie RX5, we współpracy z SAIC, największym chińskim producentem samochodów.
Twórcy SUV’a wyjaśniają ten ruch jako część ich zabiegu brzmiącego –„zmienić samochody jako zwykłą metodę transportu na zintegrowane urządzenia”. W ramach tej idei, w pojeździe RX5 będzie używany system operacyjny zbudowany specjalnie dla przemysłu motoryzacyjnego przez YunOS.
Tak zwany „samochód-internet” różni się od standardowych pojazdów „poprawiając wrażenia konsumentów nie tylko z samej jazdy”. Firma wyjaśnia, że chce zintegrować wszystkie pojazdy do jednego dużego systemu, gdzie „inteligentne urządzenia będą zbierać i wymieniać dane w celu poprawy wydajności dla ich użytkowników”.
W planowanym RX5, kierowcy i pasażerowie będą mogli bezpośrednio płacić za parkingi, za paliwo na stacjach benzynowych i innych sklepów poprzez AliPay, internetowej platformy płatniczej Alibaba. Ponadto, każdy kierowca będzie mieć unikalny identyfikator internetowy, który pozwala „nie tylko rozpoznawać różnych użytkowników, ale również zalecenia dotyczące muzyki, temperatury powietrza lub pobliskich restauracji na podstawie poprzednich wycieczek.”
Ochrzczony jako „pierwszy masowo produkowany inteligentny pojazd”, RX5 będzie dostępny w cenie od 22.300$ (ok. 90 000-, pln) i jest już dostępny jako pre-order. Dostawy rozpoczną się w sierpniu.