Wymiana telefonu w ramach gwarancji to przyjemna chwila. Oprócz nowego sprzętu (niekoniecznie tego samego modelu) dostajemy nową gwarancję oraz zupełnie nowe możliwości techniczne. Niestety producenci niechętnie dokonują wymian sprzętu w ramach gwarancji, ponieważ są to nadmierne koszty. Są jednak sytuacje, w których producent po prostu nie ma wyjścia i musi wymienić sprzęt. Przy wymianie telefonu Samsung w ramach gwarancji, aby uzyskać nowe urządzenie powinniśmy poczynić pewne kroki. Zastanawiacie się jakie?
W znaczącej części przypadków to producent decyduje o wymianie sprzętu na nowy. Są jednak przypadki, gdzie klient ma możliwości uzyskać nowy telefon nie będąc zdanym na łaskę gwaranta. W tym celu nasze urządzenie powinno spełniać pewne warunki (każda karta gwarancyjna określa własne) umożliwiające uzyskanie nowego telefonu lub rozliczenia. W przypadku marki Samsung jest to „uzbieranie” 3 napraw elektromechanicznych. Jeśli serwis Samsung 3-krotnie dokona takich działań, a nasze urządzenie dalej nie będzie działać prawidłowo to w myśl karty gwarancyjnej każdy nabiera pewnych uprawnień.
Wymiany telefonu Samsung nie otrzymasz, jeśli o nią nie poprosisz…
Wydaje się to nieco absurdalne, ale w przypadku tej marki w znaczącej części przypadków wymiana telefonu będzie miała miejsce tylko, jeśli powołamy się na odpowiednie warunki karty gwarancyjnej. Wydaje się to dziwne, ale w mojej ocenie zupełnie zrozumiałe. Uprawnienie z dokumentu gwarancyjnego jest dla konsumentów, nie dla producenta. Chcąc skorzystać z odpowiedniego uprawnienia wskażmy je w naszym piśmie do serwisu. Jeśli wyślemy telefon bez jakiejkolwiek informacji, tylko z opisem usterki możemy się spodziewać, że telefon zostanie naprawiony. Producent nie będzie się „domyślał” naszego roszczenia. Naprawa jest najprostszym i co najważniejsze najtańszym rozwiązaniem. W zależności od rodzaju karty opis może brzmieć zupełnie inaczej. W każdym przypadku możemy jednak liczyć na to, że jeśli nasz telefon będzie się kwalifikował do wymiany to producent (nie)musi spełnić nasze roszczenie. Skąd taka pewność? Przeczytajmy zapis z karty:
„Użytkownikowi przysługuje prawo do wymiany produktu przez Gwaranta na nowy, wolny od wad, w przypadku, gdy:
– w okresie gwarancji dokonano trzech napraw wymagających wymiany podzespołów, a produkt nadal wykazuje wady
– Autoryzowany Punkt Serwisowy stwierdził na piśmie, że wada jest niemożliwa do usunięcia”.
Karta gwarancyjna to pewnego rodzaju umowa klienta z producentem. Kupując urządzenie zgadzamy się na warunki znajdujące w takim dokumencie. Dlaczego napisałem, że producent (nie)musi? Za naprawy telefonów odpowiadają serwisy firmy Samsung (są to firmy partnerskie), które mogą coś przeoczyć lub źle zrozumieć wniosek klienta. Niestety może się tak zdarzyć, że serwis wskaże nam, że nasz telefon nie miał w okresie gwarancji wykonanych 3 napraw mechanicznych. To już nie jest nasz problem, tylko podmiotu odpowiedzialnego za nasze urządzenie. Oczywiście niektórym klientom po wykonanej naprawie zamiast wymiany nie chce się już drążyć tematu i odpuszczają sprawę.
Serwis Samsung naprawił nasz telefon, zamiast go wymienić? Czy możemy coś z tym zrobić?
Oczywiście, że tak. W takim przypadku wystarczy poinformować serwis Samsung lub bezpośrednio producenta o zaistniałej sytuacji. Z doświadczenia wiem, że lepiej od razu pisać do firmy Samsung. Gwarant od razu może nam udzielić odpowiedzi, serwis niekoniecznie. To, że telefon został naprawiony nie jest problemem klienta. Jeśli wskazaliśmy w naszej reklamacji do serwisu, że oczekujemy wymiany telefonu w ramach zapisów gwarancji (dobrze jest podać konkretny punkt). Im więcej „wskazówek” dla serwisu Samsung, tym większe prawdopodobieństwo, że wymiana zostanie zrealizowana od razu.
Zgłoszenie do gwaranta oraz określenie naszych żądań mimo wykonanej naprawy mimo wszystko może zapewnić nam wymianę sprzętu na nowy. To, że serwis się pomylił nie jest naszym problemem. Producent rozliczy się z serwisem a my otrzymamy wymianę sprzętu lub rozliczenie umożliwiające wymianę sprzętu u sprzedawcy / ewentualny zwrot pieniążków. Patrząc na różne grupy (krytykujące działania serwisów Samsunga) dostrzegam, że telefony najczęściej nie są wymieniane, ponieważ nie wnioskujemy o to w odpowiedni sposób. Zastanawiacie się jak to zrobić? Odpowiedź jest bardzo prosta:
„Telefon się nie włącza. Proszę o wymianę telefonu z racji 3 napraw mechanicznych lub na podstawie zapisów w karcie gwarancyjnej”.
Pamiętajmy jednak, że nasz telefon musi mieć wykonane 3 naprawy mechaniczne. Oznacza to, że np. wymiana folii ochronnej w telefonach Samsung Galaxy Flip lub Fold nie będzie poczytywana jako naprawa mechaniczna. Dla Samsunga taka naprawa nie jest istotna i nie kwalifikuje sprzętu do wymiany. Te wszystkie wskazówki są cenne i powinny dać nam do zrozumienia, że nie zawsze możemy skorzystać z uprawnień karty gwarancyjnej koreańskiego giganta.