Otrzymałeś naprawiony telefon mimo braku usterki? To się może zdarzyć

Usunięcie wady to priorytet każdego serwisu naprawczego. Niektóre naprawy w takich miejscach zostają dokonane mimo braku potwierdzenia wady, ponieważ w takich przypadkach liczy się również zadowolenie klienta i trudności w zdiagnozowaniu zgłaszanych usterek.

Wiele osób zdziwi taka sytuacja. W końcu, po co naprawiać sprawny telefon? Pytanie, czy jesteśmy pewni, że na pewno jest sprawny. Gwarancyjny serwis telefonów zawsze testuje urządzenia pod kątem zgłaszanych usterek. Zdarza się jednak, że technik zauważa inne problemy ze smartfonem lub wie o urządzeniu coś, czego nie wie klient.

Naprawa telefonu na podstawie opisu uszkodzenia bez diagnozy

Nie są to częste działania, ale niektóre serwisy, a raczej producenci dopuszczają naprawy swoich urządzeń tylko na podstawie opisu usterki. Powodów takiego działania może być mnóstwo. Jednym z nich jest czas. Niepotrzebne diagnozy i szukanie usterek odsuwają pracowników od innych ważnych działań. Wszystkie takie działania są w pełni konsultowane z producentem, ponieważ jest to płatnik zapewniający obsługę gwarancyjną.

Zupełnie innym powodem napraw telefonów po opisie klienta może być świadomość producenta pewnych problemów ze sprzętem. Jest to również doskonała metoda na usuwanie usterek, o których nie powinno być głośno. Zazwyczaj tego typu działania rozwiązuje wymiana płyty głównej, która w katalogu serwisowym może mieć przypisane również inne podzespoły. Co ciekawe nie tak dawno doświadczyłem podobnego działania na swoim telewizorze. Wady zostały zgłoszone poprzez infolinię. Po kilku dniach technik przyjechał z gotowymi częściami. Sprzęt nie był testowany przez serwisanta, co wzbudziło moje zdziwienie sytuacją.

Bardzo podobnie wyglądają naprawy telefonów. Powodów jest mnóstwo, a wśród nich może pojawić się zadowolenie klienta polegające wymianie części „najprawdopodobniej” usuwają zgłaszane przez klienta usterki (niekoniecznie występujące). Jak to możliwe? Pamiętajmy, że zgłoszenia sprzętu do naprawy z naszym dokładnym opisem usterki mogą zakończyć się odpowiedzią „usterka nie została potwierdzona”. To, że my widzimy pewne nieprawidłowości w działaniu smartfona nie oznacza, że zobaczy je również serwis. Oczywiście naprawa mimo braku usterki może rozwiązać kilka problemów. Wśród nich będzie sam klient, który ciągle reklamuje urządzenie na trudną do zdiagnozowania wadę, występującą okresowo w poszczególnych warunkach, których serwis nie jest w stanie odtworzyć.

Naprawy telefonów to pewien problem dla producenta!

Usuwanie „wymyślonych” usterek przez klienta niesie za sobą pewne niebezpieczeństwo. Każda naprawa wydłuża zobowiązanie gwarancyjne. Obecnie polskie prawo wyraźnie określa, że nawet wymieniona część (chodzi o istotne elementy) mogą mieć nową gwarancję. Oznacza to problem dla producenta, który naprawiając telefon np. poprzez wymianę płyty głównej przy końcu gwarancji wydłuża sobie zobowiązanie gwarancyjne nawet o kolejne 2 lata na wymieniony element. Producent po sprzedaży urządzenia najchętniej chciałby w szybki sposób przestać zapewniać wsparcie gwarancyjne klientom licząc również nowy zakup swoich produktów. Naprawy gwarancyjne mogą związać klienta z obsługą serwisową nawet na kilka lat. Wszystko przez art.581 k.c – przepis nielubiany przez wielu producentów.

§ 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.

§ 2. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

Kolejnym problemem jest dostęp do części. Nie będą one wieczne, a wraz z popularnością marki takich napraw może być sporo. Z biegiem czasu dostęp do części może być jeszcze bardziej utrudniony. Powód? Spójrzmy co obecnie dzieje się na rynku surowców. Już teraz pojawiają się problemy w zdobywaniu niektórych cennych metali lub innych minerałów, a co będzie za kolejne 2 lata? Niestety w tym konkretnym przypadku czas i zobowiązania nie idą w parze narażając producenta na ciągłe problemy.

Naprawa odpłatna telefonu musi być pewnym działaniem

Prowadząc pogwarancyjnych serwis telefonów trzeba być pewnym swoich działań. O ile na pewne rzeczy zgodę może wyrazić sam producent, to inne usługi np. naprawy odpłatne muszą być przeprowadzone z najwyższą dokładnością. Gwarancyjny serwis telefonów Samsung, Xiaomi, Huawei lub każdej innej marki wie, że klient nie zapłaci dwukrotnie za to samo lub za nietrafioną diagnozę. Sprawdza się tutaj stare powiedzenie – płacę to wymagam.

Odpłatne usługi to codzienność serwisów pogwarancyjnych. Klienci przynoszą urządzenia i oczekują szybkiego załatwienia sprawy. W gwarancyjnych serwisach może przytłaczać ilość reklamacji, która będzie znacznie większa niż w lokalnych punktach napraw.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj