News

Audyt UX — czego się z niego dowiesz i jak pomoże Twojemu biznesowi? 

Audyt UX strony to proces analizy i oceny użyteczności oraz doświadczeń użytkowników. Przeprowadzenie kompleksowej analizy pozwala zidentyfikować słabe punkty, błędy i potencjalne obszary poprawy serwisu. Jeżeli chcesz poznać najważniejsze informacje na temat audytu użyteczności, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Audyt użyteczności strony — jakich informacji dostarcza?

Audyt użyteczności strony, zwany również testem użyteczności lub audytem UX, dostarcza cennych informacji na temat funkcjonowania witryny. Poniżej główne cele tego rozwiązania.

Identyfikacja słuszności zachowań internautów

Audyt użyteczności pomaga zidentyfikować, jakie są główne cele użytkowników odwiedzających Twoją stronę. Z jego pomocą możesz się dowiedzieć, jakie zadania lub działania użytkownicy chcą wykonać w witrynie i jak można ułatwić im osiągnięcie konkretnych działań (np. zakup produktu lub skorzystanie z usługi).

Ocena nawigacji

Audyt użyteczności pozwala ocenić, czy nawigacja na stronie jest intuicyjna, a także czy użytkownicy mogą łatwo znaleźć potrzebne informacje. W ten sposób zweryfikujesz:

  • poprawność strukturalną menu,
  • zrozumiałość etykiet,
  • skuteczność nawigacji w serwisie.

Badanie przepływu użytkownika

Audyt użyteczności umożliwia analizę, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie. To dobra opcja w celu weryfikacji miejsc, w których użytkownicy mogą się zagubić, stracić zainteresowanie lub napotkać trudności. Badając heatmapy specjaliści zoptymalizują lejek zakupowy w taki sposób, aby prowadził ich prosto do dokonania konwersji.

Identyfikacja przeszkód i błędów

Audyt użyteczności pomaga wychwycić przeszkody utrudniające użytkownikom osiągnięcie celu, dla którego skorzystali z Twojej witryny. Mogą to być problemy związane z formularzami, błędnie działającymi linkami, niejasnymi komunikatami lub wolnym ładowaniem strony. Wykrycie konkretnych mankamentów pozwala na ich naprawę i ulepszenie jakości użytkowania witryny (np. poprzez optymalizację Core Web Vitals).

Rekomendacje poprawek

Audyt użyteczności kończy się zwykle zestawem rekomendacji i sugestii dotyczących poprawek, które można wprowadzić na stronie. Mogą one obejmować m.in.:

  • zmiany w układzie witryny,
  • poprawę nawigacji,
  • usprawnienie formularzy,
  • zoptymalizowanie wydajności strony.

Dzięki temu usprawniona zostanie użyteczność strony wraz z doświadczeniami użytkowników.

Audyt UX — jak zrobić?

Przeprowadzenie audytu UX wymaga systematycznego podejścia i uwzględnienia kilku kluczowych kroków:

  • Na początku zdefiniuj cele audytu UX. Chcesz skoncentrować się na konkretnym obszarze strony czy przeanalizować całą witrynę? Określ również, na jakich aspektach użytkowania Ci zależy (np. nawigacja, formularze, wygląd graficzny serwisu).
  • Określ, jakie grupy użytkowników są kluczowe w przypadku Twojej witryny. Na ich podstawie ustalisz scenariusze, które muszą zostać uwzględnione w audycie UX.
  • Zdobądź dostęp do danych związanych z użytkowaniem strony. W tym przypadku skorzystaj z Google Analytics 4. Uzyskasz wówczas informacje na temat ruchu w witrynie, średniego czasu spędzanego na stronie oraz wskaźnika bounce rate.
  • Przeanalizuj stronę pod kątem różnych aspektów użytkowania. Zwróć w szczególności uwagę na nawigację, układ strony, formularze, interakcje oraz stylistykę i czytelność. Przeanalizuj wszystkie obszary, w których użytkownicy mogą napotykać trudności.
  • Dokumentuj swoje wnioski i obserwacje podczas audytu UX. Utwórz listę zidentyfikowanych problemów, błędów, obszarów do poprawy i rekomendacji. Opisuj konkretne problemy, sugerując również pewne rozwiązania.
  • Na podstawie swoich wniosków i rekomendacji przygotuj raport z audytu UX. Skoncentruj się na istotnych aspektach i przedstaw wnioski w sposób zwięzły i zrozumiały. Opracuj również plan działania, wskazujący, jakie kroki należy podjąć, aby poprawić użytkowanie strony i rozwiązać zidentyfikowane problemy.

Audyt UX strony — jak pomoże Twojemu biznesowi?

Audyt UX usprawni Twój biznes poprzez wskazanie elementów poprawiających użyteczność i doświadczenia użytkowników. Poprzez analizę nawigacji, interakcji i struktury strony, będziesz mógł zidentyfikować obszary, których poprawa poskutkuje maksymalizacją konwersji i czasu spędzanego przez użytkowników w witrynie.

Artykuł powstał przy pomocy ekspertów z serwisu ARTNOVA. Sprawdź, kiedy warto przeprowadzić audyt UX strony — skorzystaj z oferty profesjonalistów!

Artykuł sponsorowany

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *