Zakupy w Chinach [#1] – Podstawowe informacje

Lubimy kupować ciekawe rzeczy w niskich cenach. W ostatnim czasie coraz bardziej popularne stają się zakupy z Chin, które zapewniają zarówno ogromny asortyment produktów jak i konkurencyjne kwoty, jakie przyjdzie nam wydać za dany produkt. Jeśli chciałbyś zacząć swoją przygodę z zakupami od naszych wschodnich przyjaciół – ten poradnik jest dla ciebie.

 

To pierwsza część poradnika o zakupach w Chinach. W niej skupimy się na podstawach oraz poznaniu wszelkich zasad, jakimi rządzi się „shopping” w sklepach z tamtego kraju. Przyjrzymy się popularnym platformom zakupowym, omówimy sposoby płatności oraz bezpieczeństwo naszych transakcji.

Dlaczego warto kupować w Chinach?

To pytanie jest teraz kluczowe. Co sprawia, że ludzie często uciekają się do zakupów w tak odległym państwie? Z pewnością decyduje o tym napis, który widzimy na prawie wszystkich towarach – „Made In China”. Skoro w polskim sklepie możemy kupić rzeczy Made In China oznacza to, że mamy do czynienia z pośrednikiem – a ile ich było po drodze? Tego nie wiemy. Pośrednicy narzucają swoje marże, bo chcą zarobić. To skutkuje znacznym wzrostem ceny końcowej. Zauważyły to chińskie firmy i postanowiły rozpocząć samodzielną sprzedaż.

Kolejnym zagadnieniem jest koszt wysyłki – w końcu towar dociera z tak daleka, że cena za jego dostarczenie do małych nie należy. Czy to prawda? Nie, wręcz przeciwnie – bardzo często transport do naszego kraju nie kosztuje nas ani grosza. To wszystko dzięki potężnym umowom handlowym z wielkimi firmami logistycznymi.

Okej, czyli nasi wschodni koledzy zadbali o niską cenę. Co jednak z bezpieczeństwem? Tutaj również możemy być spokojni. Największe serwisy posiadają zabezpieczenia, dzięki którym w przypadku niedostarczenia paczki lub dostarczenia produktu słabej jakości możemy liczyć na zwrot pieniędzy.

Popularne platformy zakupowe

Liderem popularności wciąż pozostaje serwis aukcyjny AliExpress, którego porównać możemy do naszego Allegro. Tam sprzedawcy oferują swoje produkty, zaś pracownicy platformy dbają o bezpieczeństwo i rzetelność.

Typowym sklepem jest niemniej popularny GearBest. Obecnie należy on do najpopularniejszych w naszym kraju. Zaufane są również serwisy Banggood, JouBuy, GeekBuying, Zapals, Rosegal, LightInTheBox. Serwisów ciągle przybywa, lecz należy mieć się na baczności. Z pewnością przy zakupie na innych stronach warto przejrzeć opinie w Internecie.

Metody płatności

Obecnie w większości serwisów dostępne są płatności kartą płatniczą oraz za pośrednictwem serwisu PayPal albo innej platformy płatniczej, takiej jak Przelewy24 lub, w przypadku Aliexpress, od niedawna PayU.

Warto wspomnieć o tym, że zarówno PayPal jak i PayU zabezpiecza nasze transakcje i w razie problemów możemy domagać się zwrotu pieniędzy na nasze konto. Cofnięcia operacji możemy dokonać również wtedy, gdy płaciliśmy naszą kartą debetową.

Bezpieczeństwo

Te zagadnienie jest w sumie najważniejsze w przypadku kupowania poza granicami naszego kraju. Bezpieczeństwo to nie tylko świadomość, że nasze pieniądze przekazywane są w dobre ręce i sprzedawca dostarczy towar jaki chcemy, ale również świadomość zagrożeń, jakie czyhają na nas w kwestii prawnej.

Warto poruszyć temat podróbek. W serwisach typu AliExpress są tzw. ukryte aukcje, na których na ogół sprzedawca oferuje produkty normalne, lecz dostarcza podróbki znanych marek. W świetle europejskiego prawa tego typu towary nie mogą trafić na rynek, ponieważ naruszają przepisy. Urząd celny, gdy trafi na paczkę z podróbką, ma obowiązek ją zarekwirować i poinformować o tym klienta.

VAT i cło

fot. ExpressElbląg

Problemy może również sprawić sprawa VAT-u. Produkty z Chin nie są objęte naszymi stawkami i służba celna narzuca dodatkowe koszty, które musi uiścić klient. Zgodnie z przyjętym prawem towary o wartości nieprzekraczającej 22 euro są zwolnione z podatku, zaś jeśli sprzedawca na deklaracji celnej zaznaczy pole „Prezent”, wartość ta wynosi 45 euro. Większość sklepów stosuje tego typu zabieg, więc nie musimy obawiać się VAT-u przy zamówieniach nieprzekraczających około 180 złotych.

Co w przypadku, gdy wartość naszego zamówienia przekracza tę kwotę? Wtedy otrzymamy zawiadomienie od urzędu celnego z informacją jakie kroki wykonać, aby rozliczyć towar. Standardowo musimy wysłać lub dostarczyć wypełniony formularz z zawiadomienia oraz dokumenty potwierdzające zakup oraz zapłatę (zamówienie ze sklepu oraz mail od paypala bądź dowód zapłaty z banku).

W przypadku cła sprawa ma się nieco inaczej. Tutaj wartość maksymalna, za którą nie zapłacimy tego podatku, wynosi 150 euro, czyli nieco ponad 600 złotych. Jeśli nasz towar kosztował więcej, również otrzymamy zawiadomienie z prośbą o wysłanie wymaganych dokumentów.

Wysokość cła jest różna dla poszczególnych produktów. W ustalaniu jego kosztu pomoże system ISZTAR. Po nadesłaniu dokumentów służba celna przekieruje paczkę dalej z naliczonym podatkiem, który uiścić musimy w momencie jej odbioru.

Ostatnio coraz popularniejszą metodą transportu staje się wysyłka Priority Line. Zapewnia ona znacznie mniejszy czas oczekiwania (nawet poniżej 2 tygodni) oraz niższe prawdopodobieństwo naliczenia VAT-u. Wszystko przez to, że paczki z Priority Line transportowane są z Chin do najbliższego magazynu europejskiego i dopiero tam nadawane do kraju docelowego. Niestety pomimo zmniejszenia ryzyka zawsze jest możliwe naliczenie VAT-u, to loteria.

Zgłaszanie problemów

Gdzie zgłosić się w przypadku, gdy towaru nie otrzymaliśmy lub jest niekompletny bądź popsuty? Większość sklepów posiada własny system tego typu – na Aliexpress są to spory transakcyjne, gdzie klient dogaduje się ze sprzedawcą. Wiadomym faktem jest, że wysyłka zwrotna do Chin kosztuje majątek i często przekracza wartość towaru. W takim przypadku klient zakłada spór i dogaduje się ze sprzedawcą w sprawie całościowego bądź częściowego zwrotu pieniędzy.

Sklepy oferują również ochronę zakupów – w przypadku braku dostarczenia przesyłki zwracają wydane pieniądze. Dodatkową ochronę stanowią tutaj systemy PayPal oraz bankowy, które posiadają również swoje narzędzia.

Podstawą jest więc korzystanie z popularnych i polecanych serwisów oraz dokładne czytanie regulaminów i polityki zwrotów.

Gwarancja

Większość towarów posiada gwarancję, lecz ciężko ją egzekwować poza granicami Chin. Niestety z tą sprawą wciąż zmagają się sprzedawcy. Aliexpress od niedawna oferuje ochronę Allianz, która zakłada roczną gwarancję na tablety oraz smartfony, zakupione w tamtym serwisie. W przypadku uszkodzenia urządzenie zostaje naprawione, bądź wymienione na nowe. Jeśli jest to niemożliwe, ubezpieczyciel zwraca pieniądze.

Co dalej?

To koniec pierwszej części poradnika. Wiemy już, dlaczego warto kupować w Chinach, na co uważać oraz jak radzić sobie w przypadku problemów z zakupami. W następnej części omówię rejestrację oraz zakup w różnych popularnych serwisach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj