Serwis producenta to w dobie tak drogiej i zaawansowanej elektroniki bardzo ważna kwestia. Nie da się ukryć, że nowoczesne urządzenia mobilne dość często się psują zostawiając nas z problemem. Czy wiemy, gdzie nasze smartfony lub tablety trafiają po złożeniu reklamacji gwarancyjnej?
Gdzie wysłać uszkodzonego smartfona?
Najprostszym sposobem jest udanie się do sprzedawcy, któremu możemy złożyć reklamację zarówno z tytułu rękojmi jak i z tytułu gwarancji. Tę ostatnią przedsiębiorca prześle w naszym imieniu do samego producenta lub serwisu, który wykonuje obsługę serwisową. Gdybyśmy jednak nie chcieli korzystać ze wsparcia sprzedawcy, to zawsze możemy wysłać uszkodzone urządzenie korzystając z obsługi „door to door”. Dla wielu klientów taki sposób reklamacji jak bardzo niewygodny ze względów czasowych. Przypilnowanie kuriera, który przyjedzie po przesyłkę, może w dobie 21 wieku okazać się nie lada wyzwaniem. O tym jak skontaktować się z serwisem producenta możemy przeczytać w dołączonej karcie gwarancyjnej, która jest niczym vademecum, czyli zbiór wszystkich informacji, obowiązków producenta oraz praw klienta.
W przypadku mniej znanych koncernów z mniejszym asortymentem może się tak zdarzyć, że taka gwarancja nie została dołączona. W takiej sytuacji naszym docelowym gwarantem produktu będzie sprzedawca, który dopuścił produkt do sprzedaży. Pamiętajcie, że odpowiedzialność z tytułu gwarancji lub rękojmi może spoczywać na jednym przedsiębiorcy. Wynika to z przepisów prawa.
Serwisy znane i te mniej znane
Na rynku elektroniki mobilnej mamy kilku dużych graczy serwisowych, którzy znają się na swoim fachu ze względu na doświadczenie. Jednym z pierwszych jest firma Regenersis, aktualnie po zmianie nazwy CDTI. Firma ta posiada autoryzację napraw wielu producentów np. Samsung (telefony,tablety), Huawei (modemy i smartfony), Nokia (smartfony), Mirosoft, ale już tylko i wyłącznie jako „hub” logistyczny zajmujący się przygotowaniem telefonu do obsługi serwisowej oraz obsługą pogwarancyjną. Serwisowi CDTI zaufało także Lenovo/Motorola, HTC, Apple (w tym przypadku tylko smartfony operatorów), Wiko oraz z pewnością znany wszystkim koncern ZTE. Regenersis posiada długoletnie doświadczenie we współpracy ze znaczną częścią producentów oraz operatorów.
Z pewnością mieliście już przyjemność korzystać z usług CDTI, którego obsługa urządzeń w Polsce jest dominująca. Warto dodać, że również firma Sony Ericsson korzystała z usług serwisu dawnego Regenersis. Jednak rynek w tej kwestii nie jest osamotniony. Na horyzoncie pojawiają się również inne firmy serwisowe, które dość intensywnie współpracują z operatorami oraz innymi reselerami sprzedaży. Jednym z nich jest Cyfrowe Centrum Serwisowe, w skrócie CCS. Spółka posiada w swoim portfolio klientów mniejsze grono producentów, wykonując dla nich naprawy gwarancyjne wraz z całościową obsługą.
Warto dodać, że CCS wśród swoich klientów posiada Alcatela, którego sygnuje nie tylko przy obsłudze serwisowej, ale również przy wyłącznej dystrybucji sprzedaży. Można powiedzieć, że CCS to „alfa i omega” Alcatela w Polsce, ponieważ z samym producentem ten kontakt w naszym kraju jest bardzo ograniczony. Do powyższego grona niedawno dołączył znany wszystkim producent Xiaomi, który zmienił swojego partnera serwisowego. Co do reszty marek, jak sami widzicie mamy tutaj również Samsunga i co najciekawsze firmę CAT oraz Meizu. Z resztą marek smartfonów podejrzewam, że nie mieliście większej styczności. Jak możecie zauważyć niektórzy producenci postanowili obdarzyć swoim zaufaniem aż dwie firmy serwisowe otwierając w ten sposób więcej możliwości dla klientów (Huawei i Samsung w CCS oraz CDTI). Jednym z kolejnych graczy serwisowych, który również posiada dość nietypowe marki w swojej ofercie jest firma SBE, dawniej znana jako Sacel.
W ofercie firmy jest co prawda skromnie, ale jak się okazuje dość nietypowo i niecodziennie. Jeśli ktoś z Was pamięta początki oficjalnej dystrybucji Xiaomi w Polsce to na pewno pamiętacie logo serwisu SBE. Niestety z początkiem września autoryzacja Xiaomi przeszła własnie do CCS, który od teraz jest wyłącznym serwisem tego producenta. Miło, że pojawia się tutaj wyłączność na serwisowanie telefonów marki Philips, która co prawda nie jest „gigantem” jak Huawei w tym segmencie, ale jak widać wsparcie serwisowe zapewnia tutaj doświadczony partner. Jednym z ostatnich serwisów, który liczy się na rynku urządzeń mobilnych jest firma W-support.
Serwis z pewnością szczyci się wyłączną autoryzacją na obsługę urządzeń Sony (tablety i smartfony). Firma znajduje się we Wrocławiu, gdzie ma swój centralny punkt serwisowy. W ofercie znajdziemy również firmę ZTE, której zaufanie pojawiło się w CDTI. Nie da się ukryć, że więksi producenci z racji większych sprzedaży starają się zapewnić klientom lepsze usługi serwisowe. To nie jest regułą dla wszystkich producentów, ale możemy zaobserwować taką tendencję. Inni gracze, np. LG, myPhone czy Maxcom posiadają swoje własne „macierzyste” punkty serwisowe, które być może nie są znane z nazwy, ale z pewnością znane są z jakości napraw oraz powrotu urządzenia do serwisu z taką samą lub inną nową wadą. Oczywiście na rynku mamy znacznie więcej serwisów, jednak powyższe są już dość długo na rynku mając spore doświadczenie, które pozwala na utrzymanie pozycji „lidera” wśród klientów.