Dane i ich analiza to podstawa efektywnych działań SEO, przekładających się na wysoką pozycję danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Które narzędzia SEO są wykorzystywane przez pozycjonerów najczęściej? Jakie informacje pozwalają gromadzić?
Po co analizuje się strony WWW?
Strony WWW tworzy się po to, by – mówiąc w pewnym skrócie i uproszczeniu – przyciągnąć uwagę internautów. Więcej odsłon zapewnia dobra widoczność witryny w wyszukiwarce. W celu jej osiągnięcia stosuje się przede wszystkim SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie i optymalizację pod kątem wyszukiwarek.
Działania te, jeśli mają być skuteczne i opłacalne, muszą być odpowiednio zaplanowane i skoordynowane, a także oparte na rzetelnych danych. Tu właśnie otwiera się szerokie pole do wykorzystania specjalistycznych narzędzi SEO, przeznaczonych do kompleksowej analizy stron internetowych.
Jakie elementy witryny warto analizować?
Algorytmy Google’a, które analizują strony internetowe i decydują o ich ostatecznej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania są bardzo złożone i uwzględniają różnorodne czynniki on-site i off-site, dotyczące zarówno warstwy technicznej, jak i contentowej danej witryny. Z tego powodu nowoczesne narzędzia SEO umożliwiają sprawdzenie wielu elementów, takich jak np.:
- Kod HTML,
- Metatagi, tytuły i nagłówki,
- Pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania,
- Sposób indeksowania
- Linkowanie wewnętrzne,
- Linkowanie zewnętrzne,
- Szybkość ładowania się strony,
- Przekierowania,
- Budowa adresów URL,
- Struktura strony,
- Słowa kluczowe,
- Content (teksty, grafiki, video, audio),
- Elementy User Experience.
Poza tym na rynku dostępne są narzędzia SEO, które pozwalają na monitoring i analizę serwisów konkurencji, np. poprzez sprawdzenie, jakie pozycje w wyszukiwarce osiągają one dla poszczególnych fraz kluczowych. Tego typu informacje są bardzo pomocne przy planowaniu skutecznej strategii SEO dla własnej witryny internetowej.
Jakie narzędzia SEO wykorzystywać?
Narzędzia SEO są niezbędne do gromadzenia danych na temat strony WWW i ich właściwej analizy oraz do planowania i monitorowania działań z zakresu pozycjonowania i optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek. Które z nich są najczęściej wykorzystywane?
Google Search Console
Dzięki temu narzędziu dowiesz się, jak wyszukiwarka Google „widzi” Twoją stronę, otrzymasz powiadomienia o wykrytych problemach, sprawdzisz, za pośrednictwem jakich zapytań internauci odnajdują Twoją stronę czy przeanalizujesz linki zewnętrzne i wewnętrzne.
Za pomocą narzędzi od Google warto sprawdzić również PageSpeed Score. Jest to wskaźnik, który informuje o prędkości działania strony internetowej – im wyższy, tym lepsza optymalizacja techniczna witryny.
Senuto
Jest to narzędzie pozwalające m.in. na monitoring pozycji w trybie dziennym i tygodniowym oraz analizę widoczności. Rozbudowana baza słów kluczowych pomoże z kolei w budowaniu skutecznych kampanii SEO.
SEMstorm
Za jego pomocą możesz m.in. monitorować dzienne pozycje, analizować działania konkurencji czy wyszukiwać słowa kluczowe. Narzędzie dobrze sprawdzi się przy pracy nad projektami grupowymi.
SEO Majestic
To narzędzie SEO umożliwia sprawdzenie, jakie linki prowadzą do analizowanej strony WWW wraz z oceną ich wartości za pomocą wskaźników takich jak np. Trust Flow i Citation Flow. Majestic cieszy się bardzo dużą popularnością wśród specjalistów SEO.
Seoptimer
Sprawdza daną witrynę od strony technicznej, analizując czynniki mające wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, m.in. prędkość działania, użyteczność, bezpieczeństwo czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. W końcowym raporcie oprócz danych otrzymasz sugestie zmian w kodzie strony.
Sistrix
To narzędzie SEO działające z poziomu przeglądarki. Wykorzystasz je m.in. do analizy linków, słów kluczowych, struktury strony oraz jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania czy obecności w social mediach. Sistrix pomoże Ci również sprawdzić i zoptymalizować kod HTML witryny.
Inne narzędzia SEO
Można tu wymienić np.:
- Found SEO Audit Tool,
- MySiteAuditor,
- Xenu Link Sleuth,
- Screaming Frog SEO Spider,
- Kwfinder.
Czy samodzielna analiza strony wystarczy?
Wymienione wyżej aplikacje i programy to profesjonalne narzędzia, których efektywna obsługa może się okazać dla laika zbyt trudna. Ponadto część z nich wymaga wykupienia licencji, nieraz dosyć kosztownej. Właściciel strony WWW może się oczywiście ograniczyć do bezpłatnych narzędzi, np. tych od Google’a jednak należy mieć świadomość, że przeskanowanie nimi witryny to tylko pierwszy etap pracy. Zgromadzone dane należy jeszcze przeanalizować i zinterpretować, a to wymaga specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia.
Z tego powodu, zamiast tracić czas na samodzielne działania, które nie przyniosą pożądanych rezultatów, znacznie lepiej będzie zwrócić się do profesjonalistów, którzy sprawnie przeprowadzą analizę, a jej wyniki przedstawią w czytelnej formie i uzupełnią rekomendacjami.
Takich specjalistów od SEO i analizy stron WWW ma w swoim zespole Fabryka Marketingu. Przeprowadzony przez nich audyt z pewnością umożliwi wprowadzenie zmian, które przełożą się na lepszą widoczność Twojego serwisu w wyszukiwarce!