Czy istnieje idealny profil oszusta? Wykład eksperta Ikano Banku

Kim zazwyczaj jest osoba, która próbuje wyłudzić pieniądze w banku? Czym się wyróżnia i jak się zachowuje? Czy w ogóle można to ustalić? I co mówi RODO o gromadzeniu takich danych o klientach? Odpowiedzi na te pytania znalazły się w wykładzie, który w Serocku 31 maja 2019 r. wygłosił Michał Brzeszczak, ekspert Ikano Banku ds. przeciwdziałania nadużyciom.

W dniach 29-31 maja 2019 r. w Serocku odbyło się spotkanie przedstawicieli sektora bankowego. Reprezentanci struktur bezpieczeństwa i przeciwdziałania praniu pieniędzy dyskutowali między innymi o metodach zapobiegania nadużyciom w cyberprzestrzeni, współpracy z organami ścigania i standardach bankowości w dziedzinie ryzyka operacyjnego.

Dobry specjalista skuteczniejszy niż technologia

Jednym z prelegentów był ekspert Ikano Banku Michał Brzeszczak, który specjalizuje się w zapobieganiu wyłudzeniom. W języku osób związanych z rynkiem finansowym nazywa się je „fraudami”. Polegają one przede wszystkim na różnych działaniach podejmowanych przez oszustów, którzy posługując się cudzymi danymi, próbują na przykład płacić znalezionymi lub sfałszowanymi kartami płatniczymi albo wnioskować o kredyt na podstawie podrobionego bądź kradzionego dowodu osobistego.

Negatywne konsekwencje tego typu oszustw ponoszą nie tylko banki. Ofiarą może stać się każdy z nas, szczególnie wtedy, gdy nie zachowujemy podstawowych zasad bezpieczeństwa, przykładowo trzymając zapisany na kartce PIN razem z kartą kredytową. Z tego powodu sprawny międzybankowy system wykrywania prób nadużyć chroni nas wszystkich. Chociaż metody technologiczne (bazy danych i algorytmy) są w tym niezbędne, to jednak wyspecjalizowane zespoły w strukturach banków są najskuteczniejsze w tropieniu nieprawidłowości.

>> Sprawdź kredyt ratalny bez zaświadczeń do 20 000 zł >>

Ikano Bank dzieli się wiedzą z ekspertami

Większość tzw. procedur antyfraudowych jest poufna, jednak specjaliści, którzy zajmują się zapobieganiem nadużyciom, regularnie spotykają się i na bieżąco wymieniają informacjami oraz dobrymi praktykami. Na ostatniej konferencji Michał Brzeszczak z Ikano Banku wystąpił z prezentacją odpowiadającą na pytanie, czy istnieje zestaw cech, które wskazywałyby na to, że dana osoba może być oszustem.

>> Zobacz, jakie korzyści daje Karta Kredytowa IKEA FAMILY >>

– Kiedy wyobrażamy sobie, kim może być i jak może się zachowywać osoba próbująca zaciągnąć kredyt na podstawie kradzionego dowodu osobistego, przychodzą nam do głowy różne obrazy. Jednak takie nadmierne uogólnienie na podstawie własnych przemyśleń i obserwacji to tylko stereotyp, który często ma niewiele wspólnego z rzeczywistością – tłumaczy Michał Brzeszczak. – Jedynie opierając się na danych statystycznych, możemy stwierdzić, czym tak naprawdę charakteryzuje się oszust. Taki zestaw cech nazywamy profilem. Dobrze przygotowane profilowanie pozwala zachować ostrożność w przypadku konkretnych osób, a w rezultacie udaremnić znaczną większość prób nadużyć w bankach – dodaje ekspert Ikano Banku.

Oprócz cyklicznych spotkań w Serocku stała współpraca międzybankowa pozwala skutecznie zapobiegać próbom wyłudzenia. Jak informuje Związek Banków Polskich w 37 edycji raportu InfoDok, tylko w pierwszym kwartale 2019 r. udało się wykryć 1117 prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 63,3 mln zł. Z kolei od 2008 r., kiedy to zaczęto prowadzić badania w tym zakresie, udaremniono aż 81,1 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 4,5 mld zł.

>> Przyjazny kalkulator kredytu na fotowoltaikę z IKEA >>

Ikano Bank należy do Grupy Ikano, która do 1988 r. była częścią IKEA. Działa w 8 krajach, w tym od 2010 r. w Polsce. Misją Ikano Banku jest ułatwianie codziennego życia wielu ludzi, żeby mogli skupiać się na tym, co naprawdę ważne. Cel ten realizuje poprzez oferowanie prostych i sensownych rozwiązań na uczciwych zasadach. Zgodnie z wizją, jaką jest „Stworzenie możliwości lepszego życia”, wszystkie produkty Ikano Banku wyróżniają się wygodnymi i przejrzystymi warunkami współpracy oraz krótkimi umowami napisanymi w przystępny sposób. Ikano Bank traktuje swoich Klientów po partnersku, stawiając na budowanie długoterminowej relacji. W niezależnych badaniach osiąga bardzo wysoki poziom lojalności oraz satysfakcji Klienta. Dodatkowe informacje znajdują się na stronie ikanobank.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj