Przeglądając strony internetowe, przy ich adresie w wyszukiwarce pojawia się ikonka zielonej kłódki. To właśnie znak, że dana strona korzysta z certyfikatu SSL. Rozwiązanie to nie ogranicza się wyłącznie do wyświetlania odpowiedniego odznaczenia, ale jest też rozbudowane od strony technicznej. Jak działa certyfikat SSL i dlaczego każda strona powinna go mieć?
Certyfikat SSL, czyli Secure Socket Layer, to protokół sieciowy, który zabezpiecza transfer danych pomiędzy przeglądarką na urządzeniu użytkownika, a odwiedzaną w sieci stroną. Po co tak właściwie takie zabezpieczenie? Przede wszystkim dlatego, że wchodząc na wiele stron, zostawiamy tam swoje dane na przykład poprzez formularze kontaktowe, logowanie, czy wykonywanie zakupów online. Jeśli strona posiada certyfikat SSL, te dane będą zabezpieczone, a postronne osoby nie będą mogły ich przechwycić. Działanie protokołu SSL opiera się o dwa zadania: szyfrowanie – blokuje możliwość przejęcia przekazywanych danych oraz uwierzytelnianie poprzez potwierdzanie tożsamości obu stron w procesie komunikacji.
Jakie są rodzaje certyfikatów SSL?
Osoba, która prowadzi stronę internetową i chce korzystać z certyfikatu SSL, powinna dobrze zastanowić się nad tym, jaki rodzaj SSL będzie dla niej odpowiedni. Certyfikaty różnią się między sobą na przykład poziomem szyfrowania oraz zaufania.
Pierwszy i najpopularniejszy to Certyfikat DV (Domain Validation) – jest to zdecydowanie najprostsze rozwiązanie, które świetnie sprawdzi się w przypadku mniejszych i prostych stron internetowych. Osoba, która będzie chciała z niego korzystać, będzie potrzebować jedynie zarejestrowanej domeny oraz aktywnej poczty email powiązanej z adresem WWW.
Drugi rodzaj to Certyfikaty OV (Organization Validated) – wydawane są dopiero po przeprowadzeniu kontroli firmy. Aby otrzymać taki certyfikat poza udowodnieniem, że jest się właścicielem danej domeny, dodatkowo trzeba przekazać także dokumenty rejestrowe firmy oraz skan dowodu osobistego. Ten certyfikat pozwala na potwierdzenie wiarygodności firmy oraz właściciela wydanego certyfikatu.
Najbardziej zaawansowane są Certyfikaty EV (Extended Validation) – aby je otrzymać, trzeba spełnić dość surowe kryteria takie jak: udowodnienie, że jest się właścicielem domeny, dostarczenie kompletu dokumentów oraz kontakt z organizacją odpowiedzialną za weryfikację autentyczności dostarczonych danych. Ten rodzaj certyfikatu w przeglądarce wyświetla się nieco inaczej: przy ikonce kłódki pojawia się pełna nazwa firmy.
Co jeszcze warto wiedzieć o certyfikatach SSL?
Niezależnie od tego, na który certyfikat się zdecydujecie, warto zastanowić się, w którym miejscu najlepiej będzie go wykupić. Moim zdaniem najlepszym wyborem jest postawienie na sprawdzonych dostawców, którzy mają duże doświadczenie w sprzedaży produktów internetowych i prowadzeniu obsługi online. Ja zdecydowałam się na Cyber Folks. Jest to znana marka o pewnej pozycji na rynku, która posiada duże grono ekspertów odpowiedzialnych za kontakty z klientami oraz wsparcie techniczne. Niezależnie od tematu rozmowy, zawsze mogłam liczyć na szybką odpowiedź.
Warto wiedzieć też o tym, że od pewnego czasu przeglądarki internetowe ostrzegają użytkowników przed stronami, które są niezabezpieczone. Jeśli użytkownik wejdzie na stronę, która nie będzie posiadała certyfikatu SSL, wyświetli mu się powiadomienie o tym, że strona została uznana za niebezpieczną. Wiele osób, które zobaczą taki komunikat, ostatecznie rezygnuje z tego, aby odwiedzić witrynę. Taki widok po prostu nie budzi zaufania.
Istotnym faktem jest też to, że posiadanie certyfikatu SSL jest jednym z punktów rankingowych dla Google. Oznacza to, że wdrażając certyfikat SSL, znacząco zwiększamy swoje szanse na to, że nasza strona pojawi się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja strona była widoczna w sieci, jej odpowiednie zabezpieczenie powinno być podstawą.
Certyfikaty różnią się pomiędzy sobą parametrami, ale też rocznym kosztem utrzymania. Chcesz wiedzieć, na jaki wydatek się szykować? Zachęca do zapoznania się z linkiem: certyfikat SSL cena.