Polskie prawo „surowym okiem” przygląda się różnym przedsiębiorcom. Nie chodzi tylko o weryfikacje ich działań, ale również podejścia do klientów oczekujących rzetelności. Największym z takich segmentów, gdzie sprzedawcy są mocno na świeczniku są reklamacje. Nie muszą one dotyczy tylko i wyłącznie zakupionego towaru. Mogą to być również usługi, między innymi serwisowa wymiana szybki w telefonie.
Odpowiadając na tytułowe pytanie od razu zaznaczam, że każdy konsument ma prawo w zasadzie do wszystkiego. Dopiero w późniejszym etapie „prawa” klientów są weryfikowane przez prawników danego przedsiębiorcy lub bezpośrednio przez Rzecznika Praw Konsumenta. Prawo do rękojmi daje klientom możliwość reklamowania usług serwisowych.
Usługa wymiany szybki – aspekt prawny
Pewnie wiele osób zdziwi fakt, że niemalże każda usługa podlega prawu do reklamacji. W przypadku punktów serwisowych możemy śmiało powiedzieć o zawarciu z klientem (na etapie przyjmowania towaru) umowę o dzieło. Dość jasno określają to przepisy, a wybór usługi i powierzenie komuś naszej własności do naprawy jest formą umowy. Idąc dalej, w związku z wadliwie wykonanym dziełem, zastosowanie odnajdują przepisy Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 380 z późn. zm.) tj. art. 556 i nast. W myśl treści art. 638 § 1 k.c do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Daje to pełne uprawnienia klientom do korzystania z rękojmi, również jeśli chodzi o żądania.
Wychodząc nieco z prawniczego „świata” spójrzmy w realny. Mało komu będzie się chciało bawić w tak dokładne interpretacje. Prawo jednak stoi po stronie klientów, którzy przychodząc do specjalisty w swoim fachu powierzają mu produkt z racji specjalizacji i zakresu działań firmy oczekuje, że przedsiębiorca z należytą starannością (Art. 355 k.c § 2 – przykład orzecznictwa I ACa 1666/14) naprawi urządzenie zgodnie z zapewnieniami. W takich przypadkach polskie prawo oczekuje znacznie więcej od sprzedawcy/przedsiębiorcy niż może się nam wydawać. W skrócie – ktoś kto podejmuje się pewnych działań na rynku, zakładając firmę musi znać się na wykonywanym zawodzie.
Usługa wymiany szybki jest sprawdzoną formą naprawy telefonu
Reklamacje takich usług nie należą do częstych działań. Jeśli przy odbiorze urządzenia klient nie ma zastrzeżeń, to w późniejszym etapie użytkowania reklamacja w zasadzie nie ma prawa się pojawić. Wymiana szybki Warszawa to usługa polegająca na odklejeniu szkła (digitizera) od wyświetlacza. Sposób wymiany i sklejenia nowego podzespołu w dużej mierze dyskwalifikuje opcje „odklejenia” się szkła od wyświetlacza. Tylko widoczne problemy sprzedawca mógłby przyjąć do reklamacji. Jeśli wrócimy do punktu z kolejnym uszkodzeniem mechanicznym, będziemy musieli liczyć się z odmową bezpłatnej naprawy urządzenia. Musimy jednak pamiętać, że w każdym momencie mamy prawo do złożenia reklamacji, nawet jeśli uważamy swoją rację za słuszne. Nie jest to pewne, że spotkają się one z naszym zrozumieniem, ponieważ wszystko zależy od wadliwie wykonanej usługi, nie od uszkodzenia z winy samego użytkownika.