Jesteś kierowcą i chcesz być na bieżąco z prawem dotyczącym Twojego czasu pracy? Zapoznaj się z kilkoma zmianami!
Co wlicza się w czas pracy kierowcy?
Wbrew pozorom oraz powszechnej opinii mniej zaznajomionych z tematem osób czas pracy kierowcy ciężarówki nie ogranicza się wyłącznie do samej jazdy – choć ta jest, rzecz jasna, bardzo ważnym elementem dnia kierowcy. Składa się na niego także kilka innych czynności, które są uznawane za niezbędne do wykonywania zawodu. Wśród nich znajduje się między innymi czas poświęcony na załadunek i rozładunek towaru – warto zaznaczyć, że za te zadania nie musi odpowiadać jedynie kierowca; jego zadaniem jest za to nadzorowanie ich wykonania przez inne osoby. Czas pracy kierowcy obejmuje również nadzór nad osobami wsiadającymi i wysiadającymi oraz sprawowanie nad nimi opieki, czynności związane ze spedycją, pielęgnację samochodu oraz naczepy, a także załatwianie wszelkiego innego rodzaju spraw służbowych.
Jak zatem widać, sam czas jazdy może danego dnia nie być przesadnie długi. Jest to kwestia dość niejasna, zatem warto dokładnie zapoznać się z najważniejszymi przepisami, aby nie mieć żadnych wątpliwości podczas omawiania innych szczegółów dotyczących czasu pracy kierowcy ciężarówki. Należy także wspomnieć, że wśród innych czynności służbowych znajduje się także trwanie w stanie gotowości do jazdy, kiedy nie jest znana jeszcze godzina odebrania towaru oraz trasa, jaką należy z nim pokonać.
Czas pracy kierowcy – zmiany w 2021
Choć można mówić o zmianach na 2021 rok, to w praktyce odpowiednia ustawa weszła w życie już w sierpniu 2020. Reguluje ona wiele kwestii związanych z trybem pracy zawodowego kierowcy. Są to w znacznej mierze zmiany, które zapewniają kierowcom korzystniejszy wypoczynek, a także gwarantują im czas pracy dostosowany do ich możliwości i sił. Czas pracy kierowcy – o czym musi wiedzieć kierowca i pracodawca? Według nowych przepisów kierowcy muszą mieć zagwarantowaną możliwość regularnego odpoczynku. Jeżeli trwa on powyżej 45 godzin, musi odbywać się poza pojazdem.
W ciągu każdych czterech tygodni kalendarzowych kierowca będzie musiał odpocząć przez co najmniej 45 godzin w miejscu zamieszkania lub centrum operacyjnym firmy. Firmy transportowe są z kolei zobligowane, by zapewnić swoim pracownikom możliwość powrotu do domu co trzy lub cztery tygodnie.
Dłuższy czas jazdy?
Ustawa przewiduje również wydłużenie dziennego czasu jazdy. Mowa tu jednak nie o czasie obowiązkowym, a jedynie o nagłych wypadkach. Kierowca może w wyjątkowych okolicznościach przekroczyć limit czasu, podczas którego może prowadzić pojazd, o godzinę. Taka możliwość jest dostępna w sytuacji, gdy musi on dotrzeć do centrum operacyjnego lub miejsca zamieszkania w celu odbycia tygodniowego odpoczynku. Przedłużenie może trwać nawet dwie godziny, ale tylko wtedy, gdy kierowca miał wcześniej 30-minutową przerwę – w tym przypadku sytuacja również musi dotyczyć powrotu do bazy lub do domu.
Co więcej, w niedalekiej przyszłości będzie obowiązywać wymiana tachografów. Obecnie jednak nie ma jeszcze konkretnego terminu, w którym należy przenieść się na nowsze urządzenia. Jest to zależne od momentu opublikowania przepisów technicznych – dwa lata po ich przedstawieniu mają pojawić się nowe urządzenia, które przed upływem kolejnych dwóch lat powinny znaleźć się w kabinach samochodów ciężarowych. Nowe tachometry będą kontrolować lokalizację załadunku i rozładunku oraz miejsce przekroczenia granicy.