Warunki gwarancji każdego producenta mogą być trudne w interpretacji. Bardzo często gwarant umieszcza tam sporo informacji, które mogą zmylić konsumenta lub wprowadzić zamieszanie. W przypadku karty gwarancyjnej Jabra wszystko mamy jak na dłoni, wystarczy przeczytać ją dokładnie.
Już sam początek karty gwarancyjnej wskazuje, że okres ochronny serwisowej obejmuje wszystkie mobilne produkty Jabra. Gwarancja wynosi rok, co jak najbardziej jest zgodne z prawem. Oprócz podstawowego okresu Jabra oferuje nam jeszcze 2 lata ochrony wyłącznie na wady produktów bezpośrednio związanych ze skutkami narażenia na kurz i wodę, tj. deszcz, zachlapania. Niestety to rozszerzenie dotyczy modeli takich, jak: Jabra Elite 45e, Jabra Elite 65e, Jabra Elite 65t i Jabra Elite 85h. Warunkiem uzyskania tego dodatkowego zobowiązania (2 letniej ograniczonej gwarancji – na kurz i wodę) jest rejestracja produktu w aplikacji Jabra Sound +. Dzięki temu, producent dobrowolnie naprawi lub wymieni nasze urządzenie, jeśli w okresie 2 lat doszło do zalania lub zanieczyszczenia kurzem produktu objętego powyższą ochroną. Patrząc na przypadki zalań oraz opłacalności napraw niektórych towarów, możemy spodziewać się raczej wymiany produktu niż naprawy.
Oprócz normalnej oraz 2 letniej ograniczonej gwarancji, firma Jabra proponuje klientom jeszcze 3 możliwość. Jest to 3 letnia ograniczona gwarancja na uszkodzenia spowodowane przez pot. O co dokładnie chodzi? Cóż, Jabra w swoim portfolio posiada wiele urządzeń, które stworzone zostały do bliskiej współpracy z użytkownikiem. Mowa oczywiście o słuchawkach przeznaczonych dla osób aktywnych fizycznie. Według producenta są to modele: Jabra Elite Sport, Jabra Sport Coach, Jabra Sport Pace, Jabra Sport Pulse i New Balance PaceIQ. W przypadku powyższych modeli również wymagana jest rejestracja swojego świeżo zakupionego produktu, tym razem należy skorzystać z aplikacji Jabra Sport Life. Wyjątkiem, który nie wymaga rejestracji jest New Balance PaceIQ, tutaj wystarczy sam dowód zakupu. Z grubsza to tyle jeśli chodzi o okres zobowiązania gwarancyjnego, natomiast pozostała nam jeszcze analiza reszty zapisów.
Karta gwarancyjna słuchawek Jabra
Jak już wspomniałem wcześniej, decyzja o sposobie rozwiązania reklamacji należy tylko i wyłącznie do producenta. Patrząc jednak na opłacalność naprawy (zatrudnienie firmy serwisowej) reklamacje najczęściej kończą się poprzez wymianę towaru u sprzedawcy, który weryfikuje zgłoszenie klienta z producentem lub dystrybutorem. Nie mniej jednak, producent zostawił sobie furtkę na przyszłość, gdyby pojawiły się produkty wymagające napraw mechanicznych. Czytając dalej zapisy gwarancji Jabra, niepokoi mnie fakt, że klient nie posiada dodatkowych uprawnień do odnowienia gwarancji (nowa) w przypadku wymiany produktu. Przepisy unormowały to dość niedawno, więc ten zapis powinien zostać zmieniony. Wszystkie te informacje znajdują się w art.581 k.c – mówiącym o biegu terminu po usunięciu wady.
Pozwolę sobie jednak na trochę taryfy ulgowe dla producenta, ponieważ przepis art.581 k.c wcześniej dotyczył tylko i wyłącznie klientów biznesowych, po zmianach wprowadzonych stosunkowo nie dawno, nie wszystkie karty gwarancyjne zostały od razu zmienione. Być może gwarant mimo tego zapisu respektuje nowe przepisy, a zapis wymaga tylko samej aktualizacji.
Karta gwarancyjna Jabra
Wszystkie reklamacje z tytułu gwarancji należy zgłosić albo sprzedawcy, u którego dokonaliśmy zakupu lub skontaktować się bezpośrednio z producentem np. poprzez wsparcie techniczne. Jednak najczęstszą formą reklamacji jaką wybierają dziś konsumenci, jest reklamacja bezpośrednio w miejscu zakupu. Do zgłoszenia reklamacji z tytułu gwarancji producent (przez sprzedawcę) będzie wymagał oczywiście towaru, paragonu, powodu reklamacji oraz oryginalnego pudełka/ewentualnie zastępczego spełniającego formę zabezpieczenia podczas transportu.
W dalszej części warunków gwarancji Jabra, możemy przeczytać, że naprawa może zostać wykonana z odnowionych wcześniej części. Takie działanie ma na celu nie tylko ograniczać koszty, ale również między innymi dbać o ochronę środowiska (brak utylizacji zbędnych elementów). Jest to znana procedura wielu koncernów elektroniki użytkowej.
Ograniczona karta gwarancyjna produktów Jabra posiada również pewne wyłączenia, mowa oczywiście o naprawie elementów eksploatacyjnych podlegających normalnemu zużyciu. W przypadku towarów Jabra są to osłony mikrofonu, nauszniki słuchawek, wtyczki modularne, nakładki wkładek, wykończenia dekoracyjne, baterie oraz inne akcesoria. Oprócz tego z gwarancji nie skorzystamy w przypadku, kiedy dokonamy zmian w urządzeniu (np. usunięcie etykiety z numerem seryjny) lub będziemy je samodzielnie rozkręcać – czyli tzw. ingerencja osób trzecich. Oprócz podstawowych wyłączeń, warunki gwarancji nie obejmą wad wynikających z:
a) nieprawidłowego przechowywania, nieprawidłowego zastosowania lub nadużycia, wypadku lub zaniedbania, takiego jak uszkodzenia fizyczne (pęknięcia, zadrapania itd).
b) kontaktu z płynem, wodą, deszczem, dużą wilgotnością lub intensywnym potem, piaskiem, zanieczyszczeniami lub podobnymi substancjami, wysokimi temperaturami lub żywnością.
c) zastosowania produktów lub akcesoriów do celów komercyjnych lub narażaniu produktów lub akcesoriów na nieprawidłowe użycie.
d) innych działań, które nie wynikają z winy GN (Jabra).
Możemy to określić standardowymi zapisami, które posiada większość koncernów elektroniki użytkowej, nawet polskich np. MaxCom czy myPhone. Jabra zwraca również uwagę, że nie bierze odpowiedzialności za swoje produkty w przypadku, kiedy ich uszkodzenie wywołało inne urządzenie nie związane z producentem oraz nie certyfikowane przez Jabra.
Gwarancja Jabra
Tytułem końca warto zwrócić uwagę na fakt, że producent ujął zapis mówiący o bateriach, a w zasadzie o nieużytkowanych i nie ładowanych bateriach przez okres 6 miesięcy. Generalnie takie podejście jest zrozumiałe – nie użytkowana bateria leżąca np. na półce w domu traci na swojej wartości, przez co urządzenie może „nie funkcjonować lub nie odzyskać pełnego potencjału i długoterminowej wydajności”.
W związku z faktem, że jest to ograniczona gwarancja, producent wskazał również, że w zależności od rynku gwarancja nie wyłącza lub nie ogranicza innych praw konsumenta. Dlatego patrząc na kartę gwarancyjną słuchawek Jabra mogę powiedzieć z pełną odpowiedzialnością, że nie wyróżnia się ona nadzwyczajnie od konkurencji. Oczywiście producent posiada swoje jakieś „dodatkowe punkty” – ale w końcu to dobrowolne oświadczenie, więc producent może w nim wpisać co chce nie przekraczając granicy przepisów.