Koncepcja „zero waste” jest nową nadzieją na prawidłową i sprawną utylizację elektrośmieci dla wielu ludzi, którzy dotychczas w nieprawidłowy sposób utylizowało urządzenia ze swojego gospodarstwa domowego. Za pomysłem „zero waste” stoi firma inPost z nową usługą Elektro Zwroty.
Sposobów nowoczesnego recyklingu złomu elektronicznego mamy coraz więcej. Firmy w Polsce i na świecie zaczynają zdawać sobie sprawę, że zużyte i niepotrzebne urządzenia stają się problemem każdego, nie tylko jednej osoby. Do spółek oferujących nowoczesny recykling dołącza inPost oferując nam darmowy odbiór zużytych urządzeń, które wystarczy zanieść do najbliższego paczkomatu. Jak to zrobić?
Co należy zrobić?
Wystarczy przygotować paczkę z urządzeniami, których chcemy się pozbyć, wypełnić formularz i odebrać kod na darmową wysyłkę. Po wykonaniu tych czynności udajemy się do dowolnego paczkomatu wstawiając tam naszą paczuszkę do wybranego przez nas paczkomatu. Resztą zajmie się firma inPost, która będzie dokładnie wiedziała co zrobić z takimi urządzeniami. Zanim oczywiście zrobimy paczkę, warto zerknąć co możemy oddawać, a czego nie. Na liście urządzeń do zbytu są oczywiście: laptopy, komputery, telefony, tablety, małe AGD, radia, sprzęt audio, video, fotograficzny, elektronarzędzia, zabawki elektroniczne, a nawet drony czy sprzęt sportowy. inPost wskazał tylko nieliczne urządzenia, ale tak naprawdę może być ich więcej. To wszystko zależy od tego, co dokładnie mamy w swoim domu i co chcemy już wyrzucić do ponownego recyklingu.
Musimy jednak pamiętać, że pewnych elementów nie możemy zwracać w ramach akcji Elektro Zwroty. Są to między innymi baterie, źródła światła, odpady medyczno-chemiczne oraz niekompletny sprzęt. Z pewnością na tym etapie rodzi się wiele pytań, bo faktycznie nie wszystko jest dokładnie wyjaśnione. Zanim zdecydujemy się wyrzucić odpowiednie urządzenie na złom, zadajmy sobie kilka (poniższych) pytań. Urządzenia, które oddajemy niekoniecznie muszą być wyrzucane, mogą zostać ponownie naprawione co również jest formą recyklingu.
• Czy sprzęt jest kompletny i niezniszczony na tyle aby nie mógł zostać naprawiony?
• Czy według Ciebie nadaje się do naprawy?
• Czy dotychczas z niego korzystałem, ale wymieniłem na nowe urządzanie?
• Ma zwykłe ślady użytkowania?
• Bateria w sprzęcie działa, ale szybko się rozładowuje?
Gdybyśmy jednak mieli wątpliwości co do dalszych kroków, warto skontaktować się z firmą inPost lub zajrzeć na stronę re-paczka.pl, gdzie znajdziemy dokładne odpowiedzi na poszczególne pytania. Jeśli będziemy potrzebować pilnej odpowiedzi możemy również zadzwonić na infolinię firmy inPost, która pomoże rozwiązać nasze wątpliwości.
Co stanie się z naszą paczką?
Każde urządzenie trafi do specjalnej firmy sprawdzającej całą paczkę. Urządzenia przejdą badania pod kątem ponownego wykorzystania w części lub w całości. Przebieg testów, weryfikacji sprzętów będzie przebiegał w ramach unijnych norm dotyczących ponownego użycia (DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2012/19/UE z dnia
4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
(WEEE)
Jeżeli usterki lub wady pozwalają na zachowanie pierwotnej funkcji
urządzenia, zaś koszty serwisu nie będą przekraczać kosztów wytworzenia,
produkt dostanie drugie życie pojawiając się ponownie w obiegu. W przypadku braku możliwości „ożywienia” urządzenia sprzęt zostanie skierowany do specjalnych firm zajmujących się utylizacją zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Przy utylizacji materiały oraz niektóre tworzywa mogą zostać pozyskane do budowy nowych urządzeń, maszyn lub innych sprzętów.