Czy wiesz, że przemysł gier wideo jest większy i bardziej dochodowy niż przemysł filmowy i muzyczny razem wzięte? Może trudno w to uwierzyć, ale to prawda. Wielki wpływ na to ma cybersport. W 2022 roku globalny rynek cybersportu wygenerował nieco ponad miliard dolarów przychodu, a liczba ta ma się podwoić w ciągu zaledwie kilku lat. Większość tej wagi przypada na pięć najlepiej opłacanych gier cybersportowych:
- Dota 2 – 230 mln USD.
- CS:GO – 110 mln USD.
- Fortnite – 99 mln USD.
- League of Legends – 82 mln USD.
- StarCraft II – 34 mln USD.
Oczywiście największe rozgrywki sportowe i ich najbardziej znani zawodnicy zarabiają przyzwoite kwoty. Rok 2022 stał się jednym z najwyżej opłacanych lat w historii cybersportu. W 2022 odbyło się mnóstwo wydarzeń eSpoeowych, łączna pula nagród w krytych sięga miliony dolarów. W serwisie GGBet można znaleźć listę i terminarz popularnych wydarzeń eSportowyhc, a także sprawdzić wyniki turniejów.
Dota 2
Turnieje Dota 2 z dużymi nagrodami pieniężnymi rozpoczęły się jeszcze przed wyjściem gry ze statusu beta. W rzeczywistości pierwsza publiczna demonstracja Dota 2 odbyła się podczas pierwszego turnieju The International 17-21 sierpnia 2011 roku na targach Gamescom w Kolonii w Niemczech. Pierwsze The International wyznaczyło nowe standardy w nagrodach pieniężnych w eSporcie, ustalając poprzeczkę na poziomie 1,6 miliona dolarów.
Od 2013 roku pula nagród na The International, która powstała dzięki sprzedaży battle passów, zaczęła rosnąć skokowo, z łatwością przebijając poprzednie rekordy – 2,9 mln dolarów (2013), 10,9 mln dolarów (2014), 18,4 mln dolarów (2015), 20,8 mln dolarów (2016), 24,8 mln dolarów (2017), 25,5 mln dolarów (2018) i 34,3 mln dolarów (2019), 2020 (turniej odwołany z powodu pandemii), 40 mln dolarów (2021).
CS:GO
Zaraz po premierze CS:GO Valve zostało skrytykowane za ograniczenie puli nagród głównych turniejów do 250 tys. dolarów na tle milionowych nagród w Dota 2, dlatego od MLG Major Championship: Columbus 2016 kwoty te wzrosły do 1 mln dolarów i wyżej. Największe turnieje Counter-Strike: Global Offensive organizowane są przez ten sam świat Electronic Sports Games – 1,5 mln dolarów, ELEAGUE – 1 mln dolarów lub więcej, StarLadder i inne.
Fortnite
W ciągu zaledwie czterech lat i przy o rząd wielkości mniejszej liczbie turniejów, Fortnite zdołał dogonić CS:GO pod względem puli nagród i wygląda na to, że wkrótce wyprzedzi staruszka, zajmując drugie miejsce. Pierwszy duży turniej dla tej gry Battle Royale odbył się już na targach E3 w czerwcu 2018 roku, a w maju 2019 roku Epic Games ogłosiło, że w ciągu roku planuje zainwestować w e-sport co najmniej 100 milionów dolarów. Niestety COVID-19 wprowadziło korekty do planów firmy, niemniej jednak wielkość puli nagród na imprezach Fortnite robi wrażenie.
League of Legends
Ku niczyjemu zaskoczeniu, League of Legends (LoL) po raz kolejny jest jedną z najlepiej opłacanych gier eSportowych w 2022 roku. Turniej LoL World Championship ma stale zmieniającą się pulę nagród. W 2022 roku wynosiła ona około 2 milionów dolarów. Gra jest również jedną z najwyżej opłacanych gier cybernetycznych dla swoich graczy. Obecni najlepsi gracze w grze, tacy jak Faker, Duke i Bengi, konsekwentnie zarabiają ponad 1 milion dolarów rocznie.
StarCraft II
W połowie lat 2000 StarCraft był główną dyscypliną eSportową, a rekordy nagród należały do tej gry. Od 2012 do 2019 roku główne zawody odbywały się pod patronatem StarCraft II World Championship Series (pula nagród w ostatnich latach wynosiła 500-700 000 dolarów). W 2020 roku zastąpiły je turnieje ESL Pro Tour StarCraft II. StarCraft II nigdy tak naprawdę nie stała się globalną grą na całym świecie. Gra jest zdominowana przez graczy z Korei Południowej.