Nowoczesne technologie stają się coraz powszechniejsze w naszym życiu. Innowacje powodują nie tylko redukcję kosztów, ale przede wszystkim efektywniejszą pracę. Ostatnio coraz popularniejsza staje się technologia VoIP, która jest wykorzystywana przez wiele firm do sprzedaży i obsługi klientów.

CZYM JEST TELEFONIA VOIP?

VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) to technologia umożliwiającą przesyłanie wiadomości głosowych za pomocą łącza internetowego. Aby stosować tę technologię, trzeba zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Można korzystać ze zwykłego, analogowego telefonu stacjonarnego, jednak niezbędne jest dokupienie bramki VoIP zmieniającej sygnał analogowy na cyfrowy. Dzwonić można także przez aplikacje mobilne oraz programy na komputer z dowolnym systemem operacyjnym.  Jest nawet możliwe dzwonienie przez widżety w przeglądarkach internetowych.

ZASTOSOWANIE VOIP

Nowoczesna technologia VoIP sprawdza się głównie w firmach. Z tego względu to idealne narzędzie dla recepcji, klinik medycznych i ogólnie firm, które w procesie sprzedażowym potrzebują rozmowy telefonicznej (np. ubezpieczenia, usługi finansowe, B2B). Technologia VoIP jest podstawą obsługi telefonicznej klientów.

Telefonia VoIP sprawdza się głównie w firmach ze względu na swoje funkcje kierowania ruchem, usprawniające odbieranie i dzwonienie do klientów. Funkcje te są dostępne w ramach wirtualnej centrali VoIP – czyli centralnego systemu do zarządzania telekomunikacją w firmie i jej funkcjami. Te funkcje to m. in.:

  • Kolejkowanie połączeń, dzięki którym dzwoniący na firmowy telefon klienci nie słyszą sygnału zajętości, tylko są proszeni o poczekanie na rozmowę.
  • Interaktywne menu IVR, pozwalające wybrać różne opcje połączeń z pomocą klawiatury telefonu.
  • Kampanie i automatyczne oddzwanianie, co powoduje że telefony klientów nie pozostają bez odpowiedzi.
  • Powiadomienia, komunikaty, kalendarze – dzięki którym klient nie słyszy sygnału zajętości, tylko użyteczne informacje.
  • Dzięki integracji z CRM, możliwa jest automatyzacja zadań dotyczących interakcji z klientem. Np. pracownik ma automatyczny dostęp do informacji o kliencie przy połączeniu. Może też dzwonić z interfejsu tego systemu.

Te funkcje i wiele innych powodują, że do firmy łatwiej się dodzwonić. Zajmuje to mniej czasu i jest mniej frustrujące. Dzięki temu klienci czują, że są obsługiwani lepiej, szybciej i skuteczniej. Sprzedaż może wzrosnąć, gdyż firma szybko odpowiada na zgłoszenia.

To co bardzo ważne – wirtualna centrala VoIP pozwala na centralne zarządzanie wszystkimi stanowiskami w firmie. Administrator dopilnuje, żeby wszyscy pracownicy mieli aktywną pocztę głosową. Może im skonfigurować telefony i ustawić przekierowania. Sprawdzić, czy odbierają połączenia i czy oddzwaniają do klientów. Pracownicy mogą pracować w dowolnym miejscu, także w domu. Dla VoIP nie ma znaczenie lokalizacja stanowiska.

Dodatkową zaletą telefonii VoIP jest możliwość zminimalizowania kosztów związanych z połączeniami międzynarodowymi.

VoIP to nowoczesna technologia, która może zmniejszyć koszty prowadzenia działalności i zwiększyć skuteczność pracowników w firmie.