Moda na pozycjonowanie sklepów internetowych trwa od bardzo dawna. Skoro sklepy internetowe tak długo się pozycjonują to czy jeszcze jest szansa aby nowo powstałe sklepy internetowe mogły dotrzeć do nowych klientów poprzez wyszukiwarki internetowe typu Google? Nad tym pytaniem pochylę się w dzisiejszym artykule i mam nadzieję znaleźć jednoznaczną odpowiedź.

Na wzrost kosztów samego pozycjonowania głównie nie miała wpływu sama konkurencja, a Google. Tak… jest coraz więcej sklepów internetowych, branża e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie, ale koszty pozycjonowania jeszcze szybciej. Głównym czynnikiem warunkującym drastyczny wzrost kosztów miały zmiany w algorytmie Google, które wymuszają na pozycjonowanych sklepach internetowych więcej pracy związanej z tworzeniem wartościowej treści, poszukiwaniem wartościowych źródeł linków. Drugim czynnikiem pochodzącym również od wyszukiwarki Google są częste zmiany jej algorytmu co sukcesywnie zamiatała z rynku korzystne dla klientów oferty pozycjonowania z płatnością za efekt. Czym są jednak te najpoważniejsze zmiany w Google, które tak zmieniły poziomy cenowe pozycjonowania sklepów internetowych?

Google Pingwin

Jest to pierwszy algorytm, który wywołał prawdziwe trzęsienie ziemi. Pierwszy raz wszedł w życie w kwietniu 2012 roku. Tysiącom sklepów internetowych nagle odcięto cały ruch z wyszukiwarki Google co oznaczało bankructwo. Algorytm ten badał jakość linków prowadzących do danego serwisu. Jeżeli okazywało się że są nienaturalne albo wręcz spamerskie, anulowało ich moc i narzucało na dany serwis karę w postaci obniżenia pozycji lub wykluczenia z wyszukiwarki. W tamtych czasach linki zdobywało się masowo z byle skąd. Więc wyobraźcie sobie ile szkód w poszczególnych biznesach narobiło Google oczywiście w dobrej wierze. 

Google Panda

Kolejny algorytm Google, który narobił sporo zamieszania, zwłaszcza wśród sklepów internetowych. Zanim algorytm Panda został wprowadzony większość sklepów internetowych zawierała kopie treści lub ich w ogóle nie posiadała. Algorytm Panda ma za zadanie badać jakość serwisów internetowych właśnie pod względem treści i ich jakości. Sklepy internetowe ubogie w treść miały obniżany ranking, sklepy internetowe z kopią treści były nawet usuwane z wyszukiwarki. Od czasów wprowadzenia tego algorytmu sporo się zmieniło. Możemy obecnie zaobserwować sklepy internetowe posiadające obszerne unikalne opisy produktów. Wiele sklepów internetowych posiada nawet blog.

Czy pozycjonowanie sklepu internetowego zatem jeszcze się opłaca?

Patrząc na restrykcje narzucane przez samo Google można by pomyśleć, że era pozycjonowania sklepów internetowych się już skończyła. Ale nic z tych rzeczy. Pomimo wszelkich trudności związanych z dbałością o wysokiej jakości linki, wysokiej jakości treści, wypozycjonowany sklep internetowy przynosi największy dochód, ponieważ wyszukiwarka Google generuje najwyższy ruch na sklepie. Proces pozycjonowania się wydłużył. Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego możecie dowiedzieć się w artykule:

Czytaj: Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Mimo długiej, wyboistej drogi prowadzącej na pierwsze karty wyników wyszukiwania dalej jest to opłacalne. Pamiętajmy że choć pozycjonowanie jest kilkukrotnie droższe to od 2012 roku ilość użytkowników aktywnie kupujących w sieci również kilkukrotnie się zwiększyła. 

 Źródło: Design Cart Tworzenie sklepu internetowego