Sztancowanie to popularna technika introligatorska wykorzystywana w drukarniach, które zajmują się między innymi tworzeniem etykiet. Z kolei wykrojnik może być zdefiniowany jako narzędzie do wycinania elementów na etykiecie.

Na czym polega sztancowanie i wykrawanie etykiet?

Sztancowanie to technika introligatorska, której celem jest wycięcie wzoru z kartonu lub arkusza papieru. W ten sposób powstaje ciekawy motyw etykiety, który klient drukarni może wykorzystać na swoich opakowaniach. Na czym polega sztancowanie? Można stwierdzić, że proces ten polega na wykrawaniu otworów w papierze przy pomocy różnych maszyn introligatorskich. Do całego procesu wykrawania konieczny jest także wykrojnik etykiet, czyli narzędzie z nożem, które pozwala na wycinanie konkretnych elementów. Obecnie w drukarniach stosuje się dwie główne metody sztancowania, tj. płaską i rotacyjną. Ten drugi rodzaj jest uznawany za skuteczniejszy, ponieważ ostrza nie poruszają się tylko w górę i w dół, lecz także obracają się. Sztancowanie jest więc techniką, dzięki której możliwe jest nadanie konkretnych kształtów kartonom i arkuszom papieru, a największą zaletą tej metody jest możliwość wycinania bardzo skomplikowanych kształtów, które później posłużą jako opakowania lub etykiety.

Do czego wykorzystuje się sztancowanie i ile kosztuje wykrojnik?

Sztancowanie w drukarniach jest wykorzystywane w różnorodny sposób, przede wszystkim w trakcie kreowania różnych materiałów reklamowych. Sztancowanie jest techniką, która umożliwia tworzenie etykiet samoprzylepnych, bardzo popularnych wśród klientów drukarni. To jednak nie wszystko, ponieważ to właśnie proces sztancowania umożliwia stworzenie kartek świątecznych, notesów, teczek, kalendarzy, różnorodnych naklejek, wizytówek, a także zawieszek na klamki i okładek. Zwykle samo wykrawanie nie wystarcza i jest dodatkowo łączone z laminowaniem czy też perforowaniem. Niektórzy klienci drukarni zastanawiają się nad tym, czy mogą stworzyć własny wykrojnik, czy też muszą skorzystać z gotowych wzorów. W dużych drukarniach, specjalizujących się w etykietach, można spokojnie wybierać spośród gotowych wykrojników, których liczba może dochodzić nawet do kilku tysięcy. Pracownik drukarni może zaproponować odpowiedni wykrojnik dopasowany do opakowania danego produktu. Możliwe jest także zamówienie własnego wykrojnika, a jego koszt wynosi zwykle od 600 do 800 złotych. Warto zaznaczyć, że jest to jednorazowy wydatek, który ponoszony jest tylko wtedy, gdy klientowi bardzo zależy na finezyjnym kształcie wykrojnika. Proces sztancowania jest bardzo ważny nie tylko z perspektywy tworzenia ciekawych i atrakcyjnych wizualnie opakowań, lecz także z perspektywy marketingowej. Efektowna etykieta i jej ciekawy kształt zachęcają klientów do zakupów.