E-commerce, czyli handel elektroniczny to obecnie jedna z tych gałęzi gospodarki, stale odnotowująca duże wzrosty w zainteresowaniu, a także możliwościach zarobkowych dla przedsiębiorców. Wiele osób, dopiero raczkujących w sferze biznesu decyduje się otworzyć swój własny sklep internetowy właśnie dzięki ogromnym możliwościom, jakie daje Internet, a także ze względu na duży popyt na zakupy internetowe. Choć mogłoby się wydawać, że założenie sklepu w sieci to błahostka, za decyzją tą stoi cała strategia biznesowa, która powinna być dobrze wcześniej przemyślana i zorganizowana. Czy warto decydować się na ten krok? Zbudować sklep od zera, a może postawić na gotowy sklep internetowy w oparciu o oprogramowanie SaaS?

Kiedy zdecydować się na założenie sklepu online?

Przed decyzją o założeniu sklepu internetowego, trzeba najpierw przemyśleć kilka podstawowych kwestii związanych z rejestrowaną działalnością. Jeśli jest to świeżo rejestrowana firma, warto opracować dokładny biznesplan, przeanalizować konkurencję, sprawdzić, czy jest popyt na tego typu produkty w Internecie. Niektóre branże takie jak chociażby odzieżowa, obuwnicza, kosmetyczna mogą się cieszyć większym zainteresowaniem w Internecie, niżeli branże techniczne, budowlane, czy elektryczne, gdzie produkty są zazwyczaj poszukiwane w sklepach stacjonarnych. Sklep internetowy mogą założyć również przedsiębiorcy, dotychczas działający całkowicie stacjonarnie. Handel elektroniczny może być świetnym wsparciem sprzedaży i szansą na podwojenie zarobków. Jeszcze inni zaś zdecydować się mogą na całkowite przeniesienie sprzedaży do Internetu, rezygnując z utrzymywania sklepu i zostawiając jedynie odpowiednią przestrzeń magazynową lub korzystając z innych wygodnych modeli logistycznych, jak np. dropshipping.

Zalety prowadzenia sklepu internetowego

Posiadając gotowy sklep internetowy, można dotrzeć do odbiorców za pomocą wielu sposobów, które ma do zaoferowania marketing internetowy. Większość osób, chcąca znaleźć konkretne produkty, zaczyna od poszukiwania poprzez wyszukiwarkę, dlatego właściciele sklepów powinni postawić na pozycjonowanie. Jest to złożony proces, podczas którego wykonywane są kompleksowe działania, począwszy od optymalizacji strony sklepu pod kątem wymagań wyszukiwarki, poprzez link building, skończywszy na regularnym tworzeniu treści tekstowych. Wszystko to, by zdobyć jak najwyższe pozycje dla wpisywanych przez użytkowników fraz kluczowych, a poprzez lepszą widoczność wyszukiwarkę, zwiększyć swoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów. Jeśli o wyszukiwarkę chodzi, warto zdecydować się również na kampanie reklam płatnych typu np. PPC. Promować swój sklep internetowy warto również za pomocą mediów społecznościowych.

Jak założyć swój własny sklep?

Kiedy decyzja o założeniu sklepu już zapadła, a strategia biznesowa została wcześniej opracowana, czas na budowę strony internetowej. Różni się ona witryny o charakterze informacyjnym, gdyż jej podstawowym celem jest sprzedaż internetowa, dlatego, zamiast budować taką stronę od podstaw, lepiej zdecydować się na gotowy sklep internetowy, oparty o platformę zakupową. Oprogramowanie SaaS jest gotowym, kompleksowym rozwiązaniem dla osób, chcących prowadzić handel w Internecie. Istnieje wiele producentów tego typu rozwiązań, dlatego trzeba dobrze przeanalizować ofertę każdego z nich. Godnym polecenia jest np. oprogramowanie sklepowe oferowane przez firmę CStore, dzięki któremu za niewielką miesięczną opłatą można w pełni korzystać z wielu udogodnień i funkcjonalności potrzebnych podczas prowadzenia sklepu.