Skuteczne zarządzanie relacjami z klientami to podstawa dobrej sprzedaży w firmie. Zadowoleni odbiorcy, którzy zostali prawidłowo obsłużeni, nie tylko z większym prawdopodobieństwem kupią Twoje produkty, ale również powrócą ponownie i polecą Twoją firmę znajomym. Dlatego warto zainwestować w profesjonalny system CRM dla firm. Zobacz, jak wybrać odpowiednie rozwiązanie.

System CRM dla firm: co to jest?

Oprogramowanie CRM, czyli Customer Relationship Management to zaawansowany system, który pozwala na prowadzenie oraz śledzenie kontaktów z obecnymi, byłymi oraz rokującymi klientami. Dzięki wdrożeniu systemów CRM pracownicy zajmujący się obsługą klienta są zawsze na bieżąco z tym, co dzieje się w sprawie danego klienta.

Mogą więc:

  • ponawiać kontakty z rokującymi odbiorcami – np. we wcześniej ustalonym terminie lub po upływie jakiegoś czasu,
  • monitorować stan realizacji zamówień poszczególnych klientów i informować ich o tym,
  • zbierać dane o relacjach z każdym klientem – tak, aby w każdej chwili móc bez wysiłku powrócić do poczynionych ustaleń i historii współpracy.

To jednak nie wszystko. – Najlepsze systemy CRM to te, które dają również dostęp do narzędzi analitycznych, umożliwiających prognozowanie sprzedaży i zarządzanie szansami sprzedażowymi– doradza ekspert Exact, lidera rynku oprogramowania CRM i ERP . – Dzięki takiemu rozwiązaniu można skuteczniej planować kontakty sprzedażowe z najbardziej rokującymi klientami, a przez to, dzięki wysokiej efektywności działań, zmniejszyć wysiłek i koszt wkładany w pozyskanie klienta – dodaje.

Jak wybrać odpowiednie rozwiązania CRM dla firmy?

Na rynku można znaleźć wiele systemów CRM, dlatego wybór odpowiedniego oprogramowania może przysporzyć problemów. Warto pamiętać, że potrzeby średnich przedsiębiorstw czy dużych firm w zakresie zarządzania relacjami z klientami mogą być inne niż te dotyczące mniejszych graczy. Pewne jest jedno: z dobrym systemem ERP można znacznie zwiększyć efektywność pozyskiwania nowych klientów. Co ma więc kluczowe znaczenie przy wyborze?

Kompatybilność systemu CRM z innym oprogramowaniem firmowym

Zarządzanie kontaktami z klientami to tylko część procesów realizowanych w firmie. Równie ważne są kwestie związane z produkcją czy realizacją usług, jak również z finansami firmy czy sprawami personalnymi. Aby uzyskać maksymalną wydajność, należy upewnić się, że wszystkie te aspekty działalności przedsiębiorstwa są rejestrowane w ramach jednej, spójnej i aktualizowanej w czasie rzeczywistym bazie danych. Dzięki temu zmiany dokonane przez pracownika obsługi klienta w systemie CRM zostaną natychmiast przekazane np. do działu realizacji zamówień czy do księgowości. To pozwoli zachować porządek i usprawnić komunikację w firmie.

Prosty i intuicyjny interfejs

W systemach CRM ważna jest intuicyjność obsługi. Pracownik powinien móc w krótkim czasie wprowadzić dane i uzyskać do nich dostęp – nie tylko na komputerze, ale również na tablecie czy smartfonie. Dzięki temu wdrożenie nowych członków zespołu w proces sprzedaży będzie łatwiejsze, a działania zespołu naprawdę efektywne.

CRM analityczny i operacyjny w jednym

System CRM powinien nie tylko oferować podstawową funkcjonalność związaną z zapisywaniem informacji o kontaktach z poszczególnymi klientami. Dobrze, aby korzystanie z jego bazy danych pozwalało na uzyskanie raportów analitycznych. Zarówno związanych z już zrealizowaną w swojej firmie sprzedażą, jak i prognozami na przyszłość. CRM operacyjny to nie wszystko!

Skalowalność i elastyczność

Najlepsze systemy CRM na rynku są skalowalne. To oznacza, że dopasowują się zarówno do potrzeb małej firmy, jak i tych, które w zakresie obsługi obecnych i potencjalnych klientów ma duże przedsiębiorstwo. Dają też możliwość poszerzenia funkcjonalności, gdy w związku z rozwojem firmy pojawia się taka potrzeba.

Wygoda komunikacji pomiędzy pracownikami

Za pomocą systemu CRM pracownicy firmy – zarówno zajmujący się obsługą klientów, jak i bezpośrednią realizacją zlecenia produkcyjnego i nadzorem nad całym procesem – powinni móc się łatwo i szybko komunikować. To jeszcze bardziej przyspieszy realizację zlecenia klienta.

Wybierz system CRM świadomie

Zanim zdecydujesz się na wdrożenie konkretnego systemu CRM, koniecznie porównaj co najmniej kilka dostępnych opcji. Pamiętaj, że to decyzja na lata i niemała inwestycja. Warto więc wybrać rozwiązanie, które będzie w pełni dopasowane do Twojego modelu biznesowego i przyniesie realne korzyści operacyjne.i finansowe.