Close-up of typing male hands

Prestashop to oprogramowanie sklepu internetowego, które jest jednym z najpopularniejszych na świecie. Zapewnia kilkaset funkcji, jest wciąż rozwijane, aktualizowane i wzbogacane o kolejne rozwiązania. Co najbardziej przemawia za wyborem Prestashop jako systemu zarządzania sklepem WWW?

Prestashop – dlaczego warto?

Być może słyszałeś, że bardzo popularne w Polsce są Magento, OpenCart czy Shoplo. Jednak te rozwiązania mają zaledwie kilka procent udziału w rynku oprogramowania sklepów w naszym kraju. Według danych portalu BuiltWith z końca maja 2020 roku PrestaShop ma 28 proc. udziału w rynku, a drugie miejsce zajmuje WooCommerce Checkout z wynikiem 17 proc. Wcześniej to oprogramowanie było jeszcze bardziej popularne, co nie zmienia  faktu, że nadal jest ono zdecydowanym liderem. Pytanie tylko dlaczego?

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że jest to oprogramowanie typu open source, czyli dostępne za darmo. To już ważny argument przemawiający na jego korzyść, tym bardziej, że stworzenie oprogramowania sklepu internetowego od podstaw może się wiązać z ogromnym wydatkiem. Co więcej, dzięki open source możesz dowolnie modyfikować oprogramowanie, dodawać wtyczki, zmieniać funkcjonalności i nie tylko. Prestashop możesz również integrować z zewnętrznymi rozwiązaniami, m.in. systemami płatności, księgowymi,  akcyjnymi i nie tylko. Każde oprogramowanie sklepu można zintegrować, ale w przypadku rozwiązań dedykowanych pojawić się mogą dosyć wysokie koszty.

Atutem tego produktu jest również dopracowany panel administracyjny – wszystkie funkcje są łatwe do odnalezienia. Nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sklepami WWW, to nie powinieneś mieć problemów z zarządzaniem, choć pewnie wielu użytkownikom bardziej może odpowiadać inny skrypt.

Ogromnym plusem PrestaShop jest jego popularność. Dlaczego? Działa to na podobnej zasadzie jak w przypadku WordPressa. Dostępność ogromnej ilości wtyczek, szablonów czy społeczność, która może pomóc w rozwiązaniu każdego problemu związanego z oprogramowaniem to coś, co przemawia na korzyść tego rozwiązania.

Możesz spotkać się z wieloma mitami na temat PrestaShop. Mówi się, że to oprogramowanie odpowiednie do obsługi małej i średniej wielkości sklepu, które nie podoła w przypadku dużych e-commerców. Nie jest to prawdą – PrestaShop poradzi sobie nawet ze sklepami, w których sprzedawane są setki tysięcy produktów, ale jeśli wybór produktu jest dosyć skomplikowany, wymaga podjęcia wielu decyzji, znacznej personalizacji, to może pojawić się problem. Natomiast nie będzie komplikacji, jeśli zakup danej rzeczy wymaga wskazania koloru czy rozmiaru. Zatem PrestaShop nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem, ale w zdecydowanej większości przypadków sprawdzi się doskonale.

Jak najłatwiej założyć sklep z PrestaShop?

Jak wspomniałem, PrestaShop jest oprogramowaniem typu open source. Możesz pobrać je za darmo, kupić hosting oraz domenę, skopiować na serwer i zainstalować sklep. To jednak wymaga pewnej wiedzy i doświadczenia. Istnieje łatwiejsze rozwiązanie – wystarczy, że postawisz na PrestaShop hosting. Na czym polega ta oferta? Jest to specjalna usługa serwerowa zoptymalizowana specjalnie pod to oprogramowanie, dzięki której sklep będzie działać szybko, stabilnie i niezawodnie. Ważna informacja jest taka, że korzystając z takiego hostingu, możesz łatwo założyć sklep dzięki instalatorowi PrestaShop, dostępnemu w polskiej wersji językowej. To tak naprawdę kwestia kilku kliknięć i gotowe. Pozostanie ci tylko zalogować się do panelu administracyjnego i rozpocząć personalizację sklepu, wprowadzanie produktów i innych danych. W tym przypadku nie interesuje cię kwestia aktualizowania skryptów – tym zajmuje się dostawca usługi hostingowej. Jedynym twoim zadaniem jest zajmowanie się sklepem. Możesz udostępniać swoją ofertę w różnych językach i walutach. Serwer jest zoptymalizowany tak, żeby sklep działał płynnie i ułatwiał klientom robienie zakupów. Nie zapominaj – każda dodatkowa sekunda ładowania się strony wiąże się z utraconymi klientami.