Apple Self Service Repair / fot.apple.com

Apple jest tak nieprzewidywalne jak kobieta. Nie tak dawno producent utrudniał klientom naprawę iPhone’a 13, a dziś zmiana polityki wywraca wszystko do góry nogami. Wielu klientów z pewnością będzie zadowolonych, bo Apple umożliwi sprzedaż swoich oryginalnych części do samodzielnych napraw. Te i wiele innych możliwości to nie wszystko.

 

Zmiana polityki Apple podyktowana jest wieloma czynnikami. Jednym z nich jest wpływ różnych organizacji, instytucji. Wśród nich jest oczywiście Unia Europejska, która bardzo srogo patrzy na brak możliwości wtórnej naprawy urządzenia. Apple utrudniając klientom wymianę wyświetlacza w telefonie iPhone 13 wcześniej czy później musiało zmienić swoje podejście do sprawy. Naciski dość poważnych instytucji potrafią szybko zmienić zdanie, czego przykładem jest nowa decyzja Apple w sprawie iPhone’a 13. Producent udostępni oprogramowanie, które pozwoli jednak na wymianę ekranu w powyższych modelach. To nie wszystko. Firma z Cupertino postanowiła również dać pewne światełko w tunelu (na ten moment w Stanach Zjednoczonych), które wprowadzi program Self Service Repair. Obstawiam, że wcześniej czy później pojawi się również rynek europejski, ponieważ Unia Europejska potrafi porządnie ugryźć

Co takiego umożliwia nam Self Service Repair?

W ramach programu Apple każdy klient otrzyma możliwości samodzielnej naprawy, dostęp do oryginalnych części i narzędzi producenta. Ta usługa w pierwszej kolejności będzie dostępna dla modeli z rodziny iPhone 12 i iPhone 13, a wkrótce będzie dostępna w komputerach Mac. Sam program będzie uruchomiony w przyszłym roku (początek) w Stanach Zjednoczonych i rozszerzona na dodatkowe kraje w 2022 roku. Od teraz spora część klientów mogący naprawić samodzielnie swoje urządzenia dołączy do ponad 5000 serwisów Apple (mówimy o rynku USA) i ponad 2800 niezależnych dostawców usług naprawczych, którzy mają dostęp do oryginalnych części, narzędzi i podręczników z instrukcjami naprawczymi.
Apple Self Service Repair / fot.apple.com
Początkowa faza napraw będzie dotyczy najczęściej serwisowanych modułów, takich jak wyświetlacz iPhone’a, bateria czy aparat. Możliwość dodatkowych napraw będzie dostępna jeszcze w przyszłym roku, więc wystarczy poczekać również na inne elementy, które być może się pojawią wśród listy części do naprawy.

Jak działa Self Service Repair?

Pewnym warunkiem skorzystania z powyższego programu jest pewność, że konsument wie jak wykonać taką naprawę samodzielnie w sposób bezpieczny. Do tego będzie wymagane przeczytanie/zapoznanie się z instrukcją naprawy, którą Apple również udostępni dla swoich klientów. Dopiero później każdy klient będzie mógł złożyć zamówienie na oryginalne części i narzędzia Apple, korzystając ze sklepu internetowego Apple Self Service Repair Online Store. Nie wiemy jak w praktyce będzie to wyglądać, ale z pewnością czeka nas tutaj mała rewolucja. Ponadto Apple obiecuje, że klienci, zwracając zużytą części do recyklingu, otrzymają dodatkowe bonusy na zakupy w sklepie Apple.

W nowym sklepie z częściami będzie ponad 200 części i narzędzi, umożliwiając klientom wykonanie najpopularniejszych napraw iPhone’a 12 i iPhone’a 13. Sklep z pewnością będzie urozmaicany o nowe części lub narzędzia wraz z rozwojem programu Apple Self Service Repair. Producent również podkreśla, jak ważna jest wiedza i przygotowanie do naprawy. Bez takich informacji można narobić sobie więcej szkód, które później mogą znacznie zwiększyć koszty. Jeśli ktoś mimo nowych możliwości nie czuje się pewnie przy samodzielnej naprawi, warto udać się do serwisu Apple.

Źródło: Apple