Apple zaczyna sprzedawać oryginalne części zamienne serwisom pogwarancyjnym

0
fot.EverythingApplePro

Wszystko wskazuje na to, że na rynku napraw telefonów komórkowych szykuje się rewolucja. Przewrót miałby dotyczyć tylko i wyłącznie telefonów iPhone, ponieważ Apple zaczyna wprowadzać upoważnienia do kupna oryginalnych części, narzędzi przez nieautoryzowane serwisy na rynku. Pogwarancyjne punkty serwisowe będą mogły przystępować do programu Niezależnych Dostawców Napraw przygotowanego przez Apple.

 

Jak informuje nas strona Apple, producent w końcu zaczyna zmieniać podejście do napraw pogwarancyjnych oraz sprzedaży części serwisom bez uprawnień gwarancyjnych. Zgodnie z komunikatem od teraz wszystkie nieautoryzowane serwisy, które nawiążą współpracę z Apple będą mogły uzyskać pomoc producenta. Wszystko dzięki specjalnemu programowi niezależnych serwisantów. W ramach nowego programu nieautoryzowane serwisy będą mogły naprawiać telefony iPhone przy użyciu oryginalnych części. Jest to świetna wiadomość dla rynku serwisowego, ponieważ dotychczas Apple trzymał takie podzespoły pod kluczem wyłącznie dla serwisów z autoryzacją gwarancyjną. Wszystkie firmy, które złożą swoją aplikacje do producenta (z prośbą o przystąpienie do programu Apple) i przejdą selekcje, będą mogli skorzystać z darmowych 40 godzinnych kursów szkoleniowych. Podsumowaniem takich szkoleń będzie oczywiście test sprawdzający wiedzę oraz certyfikat umożliwiający świadczenie usług naprawczych.

Odkręcenie dwóch śrubek pentabole iPhone 8 / fot.iFixit.com

Dodatkowo firma serwisowa, której technicy zdadzą takie egzaminy otrzyma nie tylko dostęp do oryginalnych części. Oprócz tego Apple zaoferuje dostęp do specjalistycznych narzędzi, przewodników serwisowych, urządzeń diagnostycznych oraz możliwości konsultacji w przypadku trudniejszych uszkodzeń smartfonów iPhone. W tym miejscu należy zauważyć, że królikiem doświadczalnym programu Niezależnego Dostawcy Napraw będą Stany Zjednoczone. To właśnie tam producent rozpocznie pierwszą rekrutacje firm, które będą chciały skorzystać z takiego programu. W kolejnych etapach Apple zacznie wdrażać program na całym świecie, co najprawdopodobniej oznacza, że w Polsce producent również zaoferuje takie możliwości.

Skąd pomysł na programu Niezależnego Dostawcy Napraw?

W przeszłości Apple bardzo często spotykało się z zarzutami, że blokuje możliwości odpłatnych napraw w pogwarancyjnych centrach serwisowych (bez autoryzacji producenta). Przykładem może być blokowaniem smartfonów przez nieautoryzowaną wymianę przycisku Home. Od tamtego czasu Apple dość często borykało się z licznymi zarzutami, a nawet pozwami ze strony klientów. Już dziś te problemy powoli znikają, wszystko zaczyna iść w dobrym kierunku, ponieważ Apple zmienia politykę serwisową.

 

 

Nie bez powodu jednak producent wprowadza taki program. Apple w ostatnim czasie odnotowuje spore spadki sprzedaży najnowszych iPhone’ów, co oznacza również straty. W obecnej sytuacji dodatkowa sprzedaż części czy też ścisła współpraca z nieautoryzowanymi serwisami to dostęp do nowych klientów oraz oczywiście podniesienia swojego budżetu. Producent zdaje sobie sprawę, że taki program może napędzić rynek sprzedażowy nie tylko oryginalnych części, ale również innych produktów, a nawet usług.

Odłączenie wyświetlacza w telefonie iPhone 8 / fot.iFixit.com

Po za tym producent uruchamiając program Niezależnego Dostawcy Napraw, próbuje również podjąć walkę z podróbkami części (głównie wyświetlaczy), które często psują urządzenia lub powodują, że obniża to jakość użytkowania. Apple wyraźnie zaznacza, że do programu nie mogą przystąpić dystrybutorzy oraz firmy bez własnych lokali. Oznacza to, że małe przedsiębiorstwa wykonujące naprawy, gdzieś w “piwnicach” lub garażach mogą nie przejść weryfikacji przystąpienia do programu.

Źródło: Apple