TIP #3 – Jak uruchamiać i dbać o silnik w czasie silnego mrozu?

4
fot. popularmechanics.com

Podczas silnych mrozów, kiedy temperatura potrafi osiągnąć -15°C, a nawet -20°C we znaki dają się trudności związane z odpalaniem silników w naszych pojazdach. Takie warunki są szczególnie niekorzystne dla samochodów z silnikiem diesla.

Akumulator, olej, paliwo, świece, przyczyn może być więcej i nawet najmniejsza usterka może utrudnić nam tą prostą z pozoru czynność.  Aby wiedzieć co należy zrobić, by uniknąć problemów z tym związanych, dobrze jest zrozumieć dlaczego zimna pogoda tak negatywnie wpływa na zapłon silnika.

Istnieją cztery powody, trzy z nich występujące w większości samochodów osobowych i czwarty, który wpływa na starsze modele:

Powód 1: Akumulatory nie znoszą mrozów

Zimno i akumulator samochodowy to po prostu nieudane połączenie. Każda bateria chemiczna, w tym również ta w twoim pojeździe wytwarza mniej prądu (w zasadzie energii elektrycznej, gdy jest zimno – czasami nawet o połowę mniej. Również częste uruchamianie silnika przy jednoczesnym pokonywaniu krótkich odcinków negatywnie wpływa na moc akumulatora i doprowadza do jego rozładowywania.

Przy temperaturze -18°C moc akumulatora może być nawet dwukrotnie mniejsza niż przy 28°C 

fot. cisco resources

Powód 2: Olej silnikowy też nie lubi zimna

W niskich temperaturach, olej silnikowy traci swoją płynność, trudniej jest mu wtedy dotrzeć do wszystkich podzespołów silnika. Oznacza to, że akumulator, która został osłabiony przez zimno, musi użyć więcej mocy, aby używając rozrusznika poruszyć silnik do pracy.

Powód 3: Ujemna temperatura może powodować problemy z paliwem

Jeśli pojawiła się jakakolwiek woda w przewodach paliwowych (zdarza się to na szczęście dość rzadko) mróz może doprowadzić do jej zamrożenia, blokując przepływ paliwa. Dochodzi do tego najczęściej w przewodach paliwowych, które są cienkie i łatwo ulegają zablokowaniu przez lód. Samochód z zamarzniętymi przewodami paliwowymi może przysporzyć kłopotów.

W przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym (diesla), zimno może spowodować „żelową” formę oleju napędowego i utrudnić sprawny ruch tego oleju.

Powód 4: Starsze samochody mogą mieć problemy z gaźnikiem

Samochody zbudowane w połowie lat 80 zazwyczaj pracowały na gaźnikach, które mieszały małe ilości paliwa z powietrzem w silniku. Gaźniki są bardzo delikatne, a zwłaszcza ich dysze, które mogą zostać zatkane lodem. Problem ten nie dotyczy samochodów, które nie posiadają gaźników, więc jeśli twój został zbudowany w ciągu ostatnich 20 lat nie musisz się o to martwić.

fot. allaroundautorepair.com

______________________________

#METODA 1: Zapobieganie wpływowi zimnej pogody na nasze auto

Jeśli masz taką możliwość ogranicz wpływ mrozów na swój samochód. Ogrzewany garaż jest super, oczywiście, ale nawet ten nieogrzewany znacznie pomoże w utrzymaniu ciepła.

Parkuj pod wiatą, drzewem lub obok budynku. Jeśli nie masz garażu to coś wielkiego w pobliżu może Ci pomóc nadrobić parę stopni Celsjusza. Mamy tutaj do czynienia z fizyką ogrzewania i chłodzenia – samochód zaparkowany na noc pod wiatą lub dużym drzewem może być nawet kilka stopni cieplejszy następnego dnia niż na otwartej przestrzeni.

Możesz użyć podgrzewacza baterii. W bardzo zimnym klimacie, jest to popularne, a czasem jest i konieczne. Szczególnie ważne jest to w przypadku silników wysokoprężnych. Warto użyć grzałki elektrycznej do akumulatora.

#2: Używaj prawidłowego oleju silnikowego

Sprawdź w instrukcji obsługi jaki olej stosować w zimnych warunkach w Twoim samochodzie. Nowoczesne oleje mają dobra płynność nawet przy niekorzystnych temperaturach, pod warunkiem że właściwie je dobierasz. Oleje oznacza się przez dwa numery (np. 10W-40). Cyfry poprzedzające „W” (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.

Cyfry znajdujące się po „-„, oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.

#3: Unikaj problemów paliwowych

Sklepy z częściami samochodowymi i stacje benzynowe sprzedają środki zapobiegające zamrażaniu paliwa – zarówno dla samochodów benzynowych jak i do silników wysokoprężnych. Zastanów się nad wykorzystaniem takiego środka co jakiś czas, aby zapobiec kłopotom z paliwem.

Uruchamianie silnika

Ale jak faktycznie uruchomić samochód? Podczas bardzo zimnej pogody najlepiej być nieco bardziej ostrożnym.

Krok 1: Wyłącz wszystkie akcesoria elektryczne. Reflektory, radio, grzanie, odmrażanie i tak dalej. Akumulator będzie wtedy odciążony z zasilania elementów niepotrzebnych do uruchomienia silnika.

Krok 2: Należy przekręcić kluczyk i spróbować ruszyć rozrusznikiem. Jeśli ta czynność nie przyniesie efektu, nie należy zbyt długo obciążać rozrusznika, gdyż może to doprowadzić do jego przegrzania. Najlepiej nie wykonywać tej czynności dłużej niż 10 sekund bez przerwy.

Krok 3: Odczekaj minutę lub dwie i spróbuj ponownie. Nie poddawaj się po pierwszej próbie, ale nie próbuj ponownie od razu. Bateria może wymagać minutę lub dwie, zanim będzie mogła ponownie dostarczyć pełną moc.

#1:  Jeżeli silnik obraca się powoli

Jeżeli rozrusznik obraca wałem, ale słychać że następuje to zdecydowanie wolniej niż normalnie, winowajcą może być akumulator i jego zbyt mocne wychłodzenie lub rozładowanie. Można spróbować ocieplić go tak aby odzyskał część mocy, niestety ten zabieg zwykle wymaga wyjęcia go z samochodu. Jeśli więc nie wiesz jak to zrobić, nie masz możliwości lub czasu, przejdź do sekcji uruchamiania pojazdu „szybkim startem”.

Korozja na zaciskach lub pęknięte przewody mogą utrudniać przepływ energii elektrycznej. Jeśli widzisz korozję oczyść ją za pomocą szczotki drucianej. Pęknięte przewody powinny być wymienione. Jeśli nie wiesz jak to zrobić najlepiej pozostawić to wykwalifikowanemu mechanikowi.

fot. tnsautomotive

#2: Potrzebujesz szybki start? 

Jeżeli rozrusznik podczas próby zapalenia pracuje wolno lub w ogóle możesz spróbować metody szybkiego startu. Oto jak zrobić to bezpiecznie:

Krok 1: Warto mieć okulary ochronne. Kwas akumulatorowy jest niebezpieczny, wypadki są rzadkością, ale zdarzają się.

Krok 2: Musisz posiadać kable rozruchowe, ich jakość ma wpływ na skuteczność rozruchu. Zaparkuj sprawnym pojazdem blisko samochodu, który ma problem z odpaleniem silnika. Odległość musi pozwolić połączyć ze sobą obie baterie.

Krok 3: Utrzymuj pracę „zdrowego” pojazdu i podłącz akumulatory zgodnie z instrukcją poniżej:

Nie polecamy podłączania czarnej klemy pod minus niesprawnego akumulatora co jest często stosowanym zabiegiem. Może to niekiedy spowodować wybuch baterii!

Krok 4: Sprawdź połączenie. Dostań się do „martwego” samochodu i sprawdź połączenia elektryczne – przekręć kluczyk w pozycję „ON” (zapłon). Deska rozdzielcza powinna się zaświecić. Jeśli nie, należy przesunąć lub poprawić zaciski. Można włączyć reflektory i zobaczyć jak radzi sobie z tym niesprawny akumulator. Jaśniejsze światła = lepsze połączenie do sprawnego akumulatora.

Krok 5: Sprawny samochód zostaw „na chodzie” kilka minut nie robiąc nic innego.

Krok 6: Spróbuj uruchomić drugi samochód. Jeśli próba się nie powiedzie dokonaj próby po upływie kilku minut. Jeśli auto odpali odłącz przewody w kolejności odwrotnej do tej oznaczonej na grafice i pozostaw silnik pracujący na co najmniej 20 minut. To ważne! Bateria nie jest jeszcze naładowana. Im dłużej silnik będzie pracował tym mocniej alternator zdąży naładować akumulator. W przeciwnym wypadku problem powróci przy ponownej próbie uruchomienia silnika.

Krok 7: W przypadku próby odpalenia silnika diesla podczas zimnej pogody przekręć kluczyk do pozycji zapłonu i odczekaj aż zniknie kontrolka informująca o grzaniu świec żarowych. Możesz powtórzyć tą czynność kilkakrotnie zanim uruchomisz silnik. W ten sposób upewnisz się, że świece są prawidłowo nagrzane i zmniejszysz czas pracy rozrusznika.

Powodzenia!

  • GieZlo

    No i Teslą za daleko nie pojedziesz!

    • ExynosX

      Fajny poradnik, nie znałem kilku opcji. A czy jest jakaś możliwość bezpłatnej pomocy w takich przypadkach?

      • Mania

        Sąsiad albo kolega 🙂

  • Mania

    Zawsze łączyłam oba kable z akumulatorami. Nie wiedziałam, że to może być groźne 🙁