Reklamacja z tytułu gwarancji? Wybierz tryb DOA

0
www.prawokonsumenckie.pl

Ty, czy ja wszyscy jesteśmy konsumentami, którzy codziennie dokonują zakupów przeróżnych towarów. Skupiając się na zakupach elektronicznych na każdy towar otrzymujemy dowód zakupu. Niestety towary jakie kupujemy często ulegają awarii. Czy wiemy co powinniśmy zrobić w takim przypadku?

Gwarancja producenta

Chcąc skorzystać z wybranego przez nas trybu reklamacji dobrze jest wiedzieć co nieco o formach reklamacji. Zwracając urządzenie przez sprzedawce z reklamacją do samego gwaranta winniśmy wiedzieć, że wszelkie warunki gwarancyjne zawarte są w samym oświadczeniu producenta, czyli karcie gwarancyjnej. Prawa wynikające z tego dokumentu nie ograniczają nam innych możliwości reklamacyjnych. Wybór należy do nas gdzie i jak złożymy reklamacje. Mimo, że warunki gwarancyjne są dobrowolnym oświadczeniem producenta i trwają minimum rok (jeśli są przedstawione) to coraz więcej firm przyjmuje „standard” dwóch lat zgodnych z gwarancją prawną, czyli tzw rękojmią. W Polsce reklamacje skierowane do sprzedawców są o wiele bardziej korzystniejsze, ale czy w każdym momencie?

samsungmedia.pl
samsungmedia.pl

Producenci urządzeń elektronicznych coraz częściej zaskakują nas w ramach (nie)standardowego wsparcia gwarancyjnego. Elektronika drożeje, a czasy się zmieniają i trwa nieustanna walka o każdego klienta ze względu na dużą i bardzo technologiczną konkurencje. Na rynku możemy zaobserwować, że producenci wprowadzają nowe „trendy” oferując więcej niż możemy się spodziewać. Dzięki temu zyskują tylko i wyłącznie klienci, którzy w ramach rękojmi nie otrzymają takich możliwości jak naprawa uszkodzonego mechaniczne wyświetlacza.

Czas na DOA?

Urządzenie elektroniczne to zaawansowana technologia, która ma „prawo” ulec awarii i właśnie od tego jest gwarancja i wsparcie producenta. Wiele koncernów liczy się z niedoróbkami fabrycznymi, które mogą zjechać z taśmy, a następnie trafić prosto do klienta. Właśnie dlatego większość producentów wprowadziła tryb DOA (Dead on Arrival) ułatwiając w ten sposób weryfikacje tychże wad, które zaraz po zakupie po prostu wychodzą na światło dzienne. W skrócie DOA może mieć miejsce gdy dostarczony towar jest niesprawny lub ulega zepsuciu w ciągu 14 albo 30 dni od zakupu. Analizując to wszystko ja już wiem co wybieram, a Wy?