Czy Apple nie będzie już wymieniał iPhone’ów na odnawiane?

0

Wymiana urządzeń podczas reklamacji gwarancyjnej to jedna z form zakończenia obsługi serwisowej. Firma Apple od dłuższego czasu znalazła na to lekarstwo wymieniając klientom telefony na urządzenia odnawiane fabrycznie, nie nowe. Klient z Danii postanowił walczyć z taką polityką domagając się nowego telefonu, a nie „odnawianego” refurbished.

 

Naprawy smartfonów w dzisiejszych czasach u każdego producenta wyglądają podobnie. Jedni dokonują napraw mechanicznych, a inni wymian urządzeń na nowe zestawy sprzedażowe. Bardzo ciekawym sposobem obsługi serwisowej wyróżnia się firma Apple, która swoim postępowaniem gwarancyjnym zwróciła oko duńskiego sądu. W przypadku amerykanskiego koncernu najczęstszą formą napraw jest wymiana sprzętu na tzw. refurbished, czyli odnowione fabrycznie urządzenie. Takie postępowanie z jednej strony jest zrozumiałe – koszty, ale klienci nie koniecznie muszą być zadowoleni.

iPhone 4 / fot.Apple.

David Lysgaard, obywatel Danii postanowił powiedzieć „nie” takiej praktyce serwisowej. Duńczyk, który kupił sobie iPhone’a 4 w 2011 roku nie wiedział, że padnie ofiarą wymiany telefonu na refurba, a nie jak go zapewniano na nowe urządzenie. Po odkryciu, że telefon wcale nie jest nowy Lysgaard złożył sprawę do sądu przeciwko firmie Apple. Cały szkopuł tkwi w „słowie nowy”. Skoro klient ma otrzymać nowy telefon, to nie może być odnawiany. Właśnie tak jest w przypadku iPhone’a z Danii. Według specjalistów i sędziów, jeśli Apple w ramach gwarancyjnej wymiany daje klientowi telefon używany zamiast nowego, to jest to nieuczciwa praktyka. Smartfon, który kupił klient to pełna wartość urządzenia, a odnawiane części zaniżają cenę nowego fabrycznie telefonu, który klient miał od początku zakupu. Apple wprawdzie próbuje się bronić twierdząc, że skoro jest producentem, to może uznać, że podzespoły w sprzęcie refurbished są tak samo dobre jak nowe i nie ma w tym żadnego problemu. Według składu sędziowskiego takie postępowania, a w zasadzie wymiana ma prawo nie spełniać oczekiwań klienta. Zaniżając wartość telefonu przez części z odzysku.

Źródło: Appleinsider